Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Stängd bro hade kunnat undvikas

Sommarens avstängning av spårvagnstrafiken över Göta älvbron hade kunnat undvikas. I april bytte byggkonsultbolagen Skanska och MTH Højgaard till en alternativ metod för sina förarbeten för nya Hisingsbron, som inte krävde en avstängning. Då var det redan försent.

Under nio veckor är all spårburen trafik avstängd över Göta älvbron som en följd av flera arbeten på respektive sida av älven. Nu visar det sig att avstängningen hade kunnat undvikas, eller förkortas. Skanska och MTH Højgaard, som ansvarar för spåntningen av nya Hisingsbron, meddelade i april att de skulle använda en alternativ metod för sina förarbeten. Den alternativa metoden hade inte krävt ett stop för spårtrafiken.

– Skanska och MTH Højgaard begärde i god tid en avstängning av spårvagnstrafiken. När vi i början av 2016 beslöt oss för att stänga av bron i sommar, passade vi på att planera in en rad egna arbeten. När Skanska-MTH två månader innan avstängningen meddelade Hisingsbroprojeketet att de kunde genomföra spåntningen utan att stänga av spårvagnarna, var det redan för sent, säger Hugo Lepik, ansvarig för spårvagnsverksamheten på Trafikkontoret.

Sommarens tidtabell redan klar

Enligt Hugo Lepik hade Västrafik och Göteborgs spårvägar redan utformat sommarens tidtabell med ersättningsbussar. Dessutom hade spårvagnsförarnas semestrar redan planerats in.

– När vi fick Skanskas och MTH Højgaards besked satte vi oss ner ihop med Västtrafik och Göteborgs spårvägar för att se om det gick att återta spårtrafiken. Problemet var att vi redan förhandlat om semestrar med de fackliga organisationerna, och det var osäkert om vi skulle ha haft tillräckligt med spårvagnsförare om vi skulle ha återtagit spårvagnstrafiken. Om vi istället hade fått beskedet i februari eller i mars så hade vi nog kunnat undvika avstängningen, säger han. 

Beklagar situationen

Hugo Lepik beklagar situationen för resenärerna i ersättningsbussarna. Samtidigt säger han att avstängningen inte kan betraktas som onödig, då den bland annat innebär att spåren på Göta älvbron kan repareras. Dessutom utförs just nu spårreparationer och installationer av nya kontaktledningar på sträckan mellan Wieselgrensplatsen och Länsmansgården. 

Ett annat problem som inte är relaterat till Skanska-MTH är de växlar som under sommar skulle ha installerats för att avleda framtida spårtrafik till nya vagnhallen på Ringön. Leveransen av växlarna har försenats och installationen har skjutits upp till efter sommaren. Det innebär att Göta älvbron kommer behöva stängas av igen. 

– Det kommer krävas ytterligare några dagars avstängning av spårvagnstrafiken. Vi kommer dock utföra arbetet under en lämplig helg när folk är lediga, exempelvis under påskhelgen nästa år, säger han. 

Mest läst