Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Spårvagnsnotan kan drabba hela regionen

Inga försäkringar täcker en eventuell domstolsförlust mot italienska Ansaldobreda som i gårdagens GP krävde över en halv miljard av Göteborg. En kostnad som kan drabba hela regionen. – Vi kom överens om att dela på riskerna, säger Västtrafiks vice vd.

Som GP kunde avslöja i går kommer italienska spårvagns­bolaget Ansaldobreda att kräva upp till 650 miljoner kronor av Göteborgs stad, sedan kommunen valt att häva alla avtal och dra bolaget inför skiljedomstol. Frågan kommer avgöras i en skiljenämnd och förhandlingarna förväntas vara klara först nästa år. Men redan nu förbereder sig kommunen för en eventuell förlust.

– Det kommer föras samtal under hösten på tjänstemannanivå om hur vi fördelar eventuella kostnader. Det finns ingen försäkring som täcker sådant, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör på Göteborgs stad.

Roger Vahnberg, vice vd på Västtrafik, bekräftar att man inlett förberedelserna.
– Det är en grupp bestående av representanter för Göteborgs stad och Västtrafik som kommer att titta på det här under hösten. Allt är väldigt hypotetiskt i dagsläget. Vi utgår från att vi kommer vinna och få en positiv dom. Men vi tittar givetvis även på andra scenarier, säger Roger Vahnberg.

Trots att den kritiserade spårvagnsaffären med Ansaldobreda ursprungligen gjordes av Göteborgs stad, så kan även Västra Götalandsregionen få stå för delar av notan vid en eventuell förlust mot Ansaldobreda. Bakgrunden är en överenskommelse mellan regionstyrda Västtrafik och Göteborgs stad inför att kommunen i augusti 2015 tog beslutet att dra Ansaldobreda inför skiljedomstol.

– Vi kom överens om att dela på riskerna. Sedan 2012 så är VG-regionen helt ansvarig för kollektivtrafiken och Västtrafik är den som upphandlar trafiken. När det gäller M32-projektet och Ansaldobreda så ser Västtrafik och Göteborg detta som ett gemensamt projekt, även om Göteborg hade huvudansvaret och upphandlade spårvagnarna. Att gå till skiljenämnden var därför ett gemensamt beslut och vi var också överens om att vi delar på de risker som det innebär, säger Roger Vahnberg

Han berättar också att man efter samtalen i höst kommer ta fram ett förslag som sedan landar på politikernas bord i både Göteborg och Västra Götalandsregionen.

Om Göteborg förlorar tvisten mot Ansaldobreda, kan det bli aktuellt med en prishöjning inom kollektivtrafiken?


– Jag ser inte det scenariot framför mig, säger Roger Vahnberg och tillägger:

– Jag ser snarare det som vår skyldighet att agera när Göteborgs stad och Västtrafik har fått en så dålig leverans. Vi har fått en leverans som inte håller måttet. Det kan våra resenärer se varje dag genom hur många vagnar som är ute. Att inte agera vore att inte använda våra skattebetalares pengar på rätt sätt.

Så löste Oslo sin spårvagnstvist "Skötte det bra"

Även i Oslo har man haft problem med Ansaldobredas spårvagnar. Men där valde man en annan väg än Göteborg.

– Vi är i dagsläget nöjda, säger Erik Lund på Oslo Vognselskap.

Ansaldobredas jättekrav på Göte­borgs stad i gårdagens GP väcker starka reaktioner bland GP:s läsare. Kraven kommer efter att Göteborg i förtid har valt att häva ett avtal om bland annat rostsanering på företagets vagnar, som haft omfattande problem med rostskador. I en intervju sa företagets vd Antonio Liguori att de fel som upptäcks på företagets vagnar av modellen Sirio, i Göteborg kallad M32, beror på att Göteborg inte skött underhållet.

I företagets bevisning som kommer att användas i skiljenämnden ingår jämförelser med spårvagnar i Florens, där vagnarna ska vara i betydligt bättre skick enligt vd:n. Göteborgs stad å sin sida menar att man fått en dålig produkt levererad från start och hänvisar till bland annat Oslo där liknande problem uppstått.

– Man ska nog vara försiktig med att jämföra de norska spårvagnarna och de i Göteborg, de är inte av exakt samma typ. Men jag skulle ljuga om jag sa att vi inte har haft en del problem, säger Cato Asperud, kommunikationschef på Sporveien Oslo som kör spårvagnstrafiken.

Ansaldobredas spårvagnar i Oslo kallas SL95 efter året de beställdes – år 1995. Vagnarna liknar M32-vagnarna i Göteborg och försenades i många år på grund av olika fel som upptäcktes. Den sista vagnen anlände därför till Oslo först 2004. Vissa vagnar hade tidigt uppvisat problem med datasystem, hög ljudnivå och rost.

Efter att ha reparerat vagnarna i omgångar ingick Oslo till slut ett avtal med Ansaldobreda år 2012 om att uppgradera vagnarna och byta ut vissa delar i omgångar fram till 2018. Enligt Erik Lund, vd på Oslo Vognselskap som ansvarar för Oslos spårvagnar, innebar avtalet samtidigt att man slutade tvista om vem som bar ansvaret för skadorna.

Samma avtal räddade på många sätt Oslos skattebetalare när akuta rostproblem uppstod våren därefter. I april 2013 fick 30 av 32 vagnar i Oslo akut tas ur trafik efter att rost och sprickor upptäckts i bärande delar vid en rutinkontroll. Tack vare det sedan tidigare ingångna avtalet med Ansaldobreda täcktes dessa skador av en garanti och före­taget stod för kostnaden.

– Ansaldobreda var väldigt snabba på plats i Oslo och kunde lösa de flesta akuta problemen redan framåt sommaren. De skötte det bra, säger Erik Lund på Oslo Vognselskap.

Majoriteten av vagnarna i Oslo rullar som vanligt i dag, förutom ett fåtal vagnar som i omgångar skickas iväg för att genomgå de planerade uppgraderingarna. I Göteborg är 40 av 65 vagnar i trafik.

I Oslo har kollektivtrafiksbolaget Ruter flaggat för att man borde skrota Ansaldobredas vagnar i framtiden till fördel för nya spårvagnar. Samtidigt har Oslo Vognselskap inga planer på att bryta det kontrakt man har med Ansaldobreda fram till 2018.

– Vi har ett avtal och är i dagsläget nöjda, säger Erik Lund.

Detta har hänt


I augusti 2015 meddelade Göteborg att man planerade att dra italienska spårvagnsbolaget Ansaldobreda inför skiljedomstol på grund av missnöje med spårvagnar som företaget levererat.

Man var även missnöjd med rostsaneringar som Ansaldobreda hade ett avtal om att genomföra. I november 2015 hävde man därför avtalet i förtid.


Nu väntar en strid i skiljenämnden där parterna ska komma överens om någon part är skyldig den andra pengar.


I dag är bara 40 av sammanlagt 65 spårvagnar av typen M32 i trafik.

Se mer från - Spårvagnsbråket
Mest läst