Snart är Göteborgs nya terrorskydd på plats

Fyra ton tunga betongbänkar kommer snart att ställas ut på flera platser i centrum. Syftet är att förhindra en terrorattack som den på Drottninggatan i Stockholm.

ANNONS
|

Trafikkontoret håller nu på att beställa de 40 så kallade säkerhetsbarriärerna som ska skydda delar av innerstaden från framtida terrorbrott. Barriärerna kommer vara drygt två gånger två meter breda och ungefär en halv meter höga. Förhoppningsvis ska betongpjäserna verka avskräckande, enligt Emelie Setterberg, trafikingenjör på trafikkontoret i Göteborg.

– Tanken är att man inte ska vilja genomföra en terrorattack på de här gatorna. Skulle man ändå göra det så kommer säkerhetsbarriärerna minska möjligheten för ett fordon att accelerera, säger hon.

LÄS MER:Ett år senare – fortfarande inga terrorskydd i Göteborg

Följer Stockholms exempel

När terrordådet i Stockholm skedde så lyckades inte de 900 kilo tunga betonglejonen där att stoppa terroristen Rahkmat Akilovs framfart. Stockholm har efter det skaffat betonglejon som väger fyra ton. Det har fungerat som ett riktmärke när nu Göteborg följer efter.

ANNONS

– Om någon skulle köra rakt in i dem med en lastbil så kommer vikten slå sönder lastbilen så den blir okörbar, säger Emelie Setterberg.

Efter att de nya säkerhetsbarriärerna beställts kommer det att dröja en dryg månad innan de första levereras. Leveranstakt är sedan tre eller fyra betongbänkar i veckan som placeras ut allt eftersom de anländer. När de väl kommer på plats kan också placering behöva justeras.

– Vi sätter ut dem successivt för att se att de fyller sin funktion och inte inkräktar för mycket i gatubilden. Tanken är inte att stänga av gatorna.

Tillgänglighet i andra vågskålen

Lastbilar och andra fordon kommer att sinkas betydligt eftersom de behöver kryssa mellan hindren. Men det är en balansgång att samtidigt se till att ambulans och räddningstjänst kan ta sig fram.

– Vi har redan satt koordinater för var säkerhetsbarriärerna ska stå. Men samtidigt är det svårt eftersom det är helt ny funktion som aldrig tidigare funnits i staden så vi får se hur det växer fram.

Dessutom ska de befintliga pollarna, som finns vid Ekelundsgatans infart till Kungsgatan och vid Korsgatans infart från Saluhallen, förstärkas. Den nya varianten ska kunna stå pall för ett 7,5 ton tungt fordon som kör i 48 km/h.

ANNONS

Vill hellre ha pollare

Det var efter terrordådet på Drottninggatan som Göteborgs kommunstyrelse gav trafikkontoret i uppdrag att se över stadens krisberedskap och olika förebyggande åtgärder. Sedan dess har det varit flera turer. Egentligen är betongpjäserna inte den lösning som staden hade föredragit, åtminstone inte på Kungsgatan. Tidigare har man diskuterat att sätta upp höj- och sänkbara pollare men det har visat sig vara en svår nöt att knäcka.

Det företag som trafikkontoret anlitade för att projektera hur man skulle bygga pollarna drog sig ur då det var för komplext. Pollarna behöver gjutas in i två meter breda betongblock som sträcker sig två meter ned i marken. Eftersom marken under Kungsgatan är fylld med kablar och rör så är det inte helt lätt att lösa.

Men helt omöjligt var det inte. Det som istället avgjorde att planerna las på is för tillfället var att gatan ändå kommer grävas upp om några år, enligt Mattias Junemo, trafikplaneringschef på trafikkontoret.

– Det kommer att ske ett större fjärrvärmearbete på Kungsgatan om några år. Då är det bättre att vi samordnar oss och i så fall bygger pollarna då. Nu blir det ändå en permanent standard fast med en annan lösning, säger han.

Andra platser i behov av skydd

De platser som nu ska få betongpjäserna är de där trafikkontoret bedömt att det är lättast att genomföra åtgärder snabbt. Trafikkontoret har också identifierat ett antal andra platser som också behöver skyddas men där arbetet av olika anledningar är svårare att genomföra. Framför allt gäller det Harry Hjörnes plats. Där menar trafikkontoret att förebyggande åtgärder är bättre att genomföra som ett led i ett större upprustningsarbete av platsen. Även Götaplatsen är i behov av skydd. Men där måste åtgärderna klaffa med det gestaltningsprogram som finns för hela Avenyn.

ANNONS

Fakta: Nya säkerhetsbarriärer

De nya betongbänkarna kommer att vara 2,1 meter x 2,1 meter breda och ha en höjd med 0,5 meter.

Totalt ska 40 stycken säkerhetsbarriärer köpas in. Bänkarna väger fyra ton.

Ovanpå betongfundamenten finns det ett lock av träribbor så man kan sitta på dem.

I mitten av betongen finns ett hål som kan användas att odla blommor eller växter i.

Betongbänkarna kommer att ställas ut på följande platser:

Längs med Kungsgatan, från Ekelundsgatan till Harry Hjörnes plats.

Längs hela Vallgatan.

Infarten på Magasinsgatan från Grönsakstorget.

Infarten till Korsgatan från Kungstorget.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS