Snål körning ger högre lön

ANNONS
|

Sedan 2009 har Flygbussarna ett miljötänk i sin verksamhet som går ut på att de chaufförer som kör snålt får mer i lön. Projektet har än så länge bara pågått i Stockholm. Nästa steg är att utvidga till Göteborg och man siktar på att vara igång under 2012.

– Smart körning har funnits ett tag så det är egentligen ingenting nytt. Det handlar om att man kör mjukare och mer bränslesnålt, säger John Strand, vd för Flygbussarna.

Det som är nytt är bonusen. Den får sedan en tid förarna beroende på hur bränslesnålt de kör. Den som sköter sig riktigt bra mot miljön kan få 700 kronor mer i månaden.

ANNONS

– Ja, det var det upplägget vi gjorde för att få snurr på det hela och ge en kick till personalen. Bonusar ses ju ofta som någonting dåligt, men här är det en total win-win-situation. Det drabbar ju inte någon, säger John Strand.

Positiv personal

Viljö Lillqvist, bussförare och fackligt arbetsplatsombud på Flygbussarna i Göteborg är positiv inför satsningen. Han anser att alla borde veta hur man kör bränslesnålt.

– Man bör tänka på hur man kör, speciellt i städerna, så man inte kör som en idiot. Brunnsparken ska inte vara någon racerbana.

Han har bara hört positiva reaktioner från sina arbetskamrater.

– Det är ju extra pengar i lönekuvertet och det tackar ju ingen nej till, säger Viljö Lillqvist.

Sparat tio procent

Än så länge har företaget sparat in tio procent av sin bränsleförbrukning på den smarta körningen och man räknar med liknande resultat i Göteborg.

– Jag vill inte gå in på exakt hur mycket det handlar om, men tio procent av bränsleförbrukningen är mycket. Det vet alla som sysslar med sådan här verksamhet att det är en signifikant del. Vi har också fått ner antalet olyckor, säger vd John Strand.

När projektet börjar i Göteborg kommer man att installera kördatorer i alla bussar som hjälp till förarna, samt utbilda personalen på cirka 45 personer. Det handlar om att lära sig att planera körningen bättre och på det viset undvika bland annat tomgångskörning.

ANNONS

– Flygbussarna har alltid gått i bräschen med miljöarbete. När man är ett kommersiellt bolag gäller det att ligga i framkant. Vi är konkurrentutsatta på ett sätt som många bussbolag inte är, vi måste få in våra resenärer varje dag, säger John Strand.

ANNONS