Birgitta Niklasson och sexårige Andreas Niklasson går helst i vägtunneln när de ska ta sig över Lillekärr Norra.
Birgitta Niklasson och sexårige Andreas Niklasson går helst i vägtunneln när de ska ta sig över Lillekärr Norra.

Slarv med hastigheten fara för skolbarnen

ANNONS
|

En lastbil kommer körande på vägen Lillekärr Norra i hög fart. Trots 30-skyltar på båda sidor om gatan saktar han inte in. Och den här lastbilen är inte unik. Utanför Klarebergsskolan och Lillekärrskolan kör nästan 80 procent för fort. Resultatet förvånar inte Birgitta Niklasson som bor i närheten.

– Jag är livrädd för att det ska hända något. Här är nästan ingen som håller 30. Inte bussarna heller och det tycker jag är särskilt dåligt. Mina två yngsta barn börjar skolan på måndag, men jag kommer inte låta dem gå dit själva, säger hon.

Birgitta Niklasson upplever att trafiksituationen är lika illa oavsett tid på dygnet.

ANNONS

– Det verkar inte spela någon roll att det är skoltid och många barn som rör sig i området. Bilar och bussar kör lika snabbt ändå. Det finns ingen respekt för barnen, säger hon.

NTF:s mätning visar dessutom att en av tio kör i 50 kilometer i timmen eller snabbare på Lillekärr Norra. En hastighet som kan vara förödande.

– Varje fartökning har betydelse, men en olycka där någon kör i 50 i stället för 30 brukar få en betydligt allvarligare utgång. Vid en krock mellan en person och en bil som kör i 30 överlever nio av tio, ökar du farten till 50 överlever bara två av tio, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på trafiksäkerhetsorganisationen NTF väst.

Organisationen har mätt fordons fart på vägar utanför 54 skolor i Västsverige. Vid de flesta skolor kör bilisterna långsammare än utanför Klarabergsskolan och Kärraskolan - men fortfarande alldeles för snabbt.

– I snitt kör 51 procent för fort. Tyvärr är det en ökning mot förra året. Att vi inte lyckats minska fortkörandet är ett problem. Vid skolor och områden där det mycket barn är det särskilt viktigt att följa hastighetsbegräsningen, säger Malin Lundgren.

Utanför Högsboskolan körde hela 81 procent i över 30 kilometer i timmen. Där kommer det dock inte gå några elever i år. Men att hålla hastigheten är ändå viktigt, menar Malin Lundgren. Ett sätt kan vara genom trafikhinder, som bulor eller vägar som smalnar av ordentligt. På Lillekärr Norra finns dock inga hinder – och den dagen NTF gjorde sin undersökning körde de snabbaste bilarna i 63 kilometer i timmen.

ANNONS

Några hundra meter bort upptäcktes ännu värre fartsyndare – utanför Kärraskolan körde en motorcykel i drygt 70 kilometer i timmen. Men det är inte NTF:s uppgift att bötfälla fortkörare. Det gör polisen.

– I samband med skolstarten nästa vecka kommer vi göra kontroller utanför skolor. Det händer förstås att vi gör det även annars. Att människor är medvetna om att de kan bli kontrollerade gör förhoppningsvis att de sänker farten, säger Mats Berntsson, chef för trafikpolisen i Göteborg.

Hans erfarenhet är att många av fartsyndarna är föräldrar själva, lärare, eller boende i området.

– Det är inte alls ovanligt. Kanske beror det på att de kan området så bra, och inte tänker efter, säger han.

ANNONS