I december 2017 genomförde Skolinspektionen en tillsyn på Taubeskolan i Lundby och upptäckte flera brister. Skolan fick kritik för brister i arbetet med att göra extra anpassningar och ge särskilt stöd till elever som behöver det.
LÄS MER: Föräldrar larmar om kaos på Taubeskolan
I augusti i år gjorde myndigheten ett uppföljningsbesök, för att se om skolan vidtagit åtgärder – något som inte hade skett.
Allvarliga brister
Skolinspektionen skriver att det fortfarande finns allvarliga brister i skolans arbete med att se till att elever får det stöd som de behöver. Ansvariga på skolan har inte utrett elevernas behov, så kallade pedagogiska utredningar, i de fall som extra anpassningar inte räckt för att de ska nå målen.
Enligt Skolinspektionens beslut är det minst 12 elever som saknar utredning.
– Jag kan se att det finns fog för kritiken, säger rektor Christina Hansson Johansson, som tillträdde först i februari, efter Skolinspektionens ursprungliga beslut.
Måste gå fortare
Skolan hade som målsättning att vara färdig med alla pedagogiska utredningar innan läsåret slutar i juni nästa år. Alldeles för långsamt, tycker Skolinspektionen, som kräver att det ska vara gjort innan 1 mars.
Annars väntar vite på 1,2 miljoner kronor för skolan.
LÄS MER: Skolan upplevs som en otrygg plats
Enligt Christina Hansson Johansson har utredningarna tagit tid på grund av personalsituationen.
– Det är så att den personal som gör våra utredningar nu har också andra arbetsuppgifter, då påverkar det arbetet.
Är det möjligt att klara av utredningarna till 1 mars?
– Det är något som jag måste diskutera med förvaltningen på nivån ovanför mig. Att vara klara innan läsårets slut är den bedömning som jag kan se är rimligt utifrån de resurser vi har nu. Men det får analysen visa, för att dröja så länge är inte att arbeta skyndsamt med de här eleverna som är i behov av hjälp.
"Skolan har inget underlag"
En förälder som GP har varit i kontakt med berättar att hen väntat länge på en utredning av sitt barn och upplevde att skolan inte gett rätt stöd.
– Vi har haft mycket dialog med skolan och signalerat att vårt barn behöver mer stöd. Vi upplever inte att vi blir hörsammade i det. Skolan har inget underlag för att sätta in rätt stöd, eller bedöma omfattningen av stödet, säger föräldern.
Skolan kommer nu tillsammans med den nya centrala grundskoleförvaltningen att analysera hur arbetet med utredningarna ska gå till. Vilka åtgärder man kommer att vidta vill rektorn dock inte gå in på.
– Vi kommer att försöka agera snabbare. Men vad det innebär, det får ju analysen visa. Det känns oerhört viktigt i det här läget att inte göra fort och fel igen, utan göra och göra rätt. Det ska vi göra inom den tiden som är satt, men vi ska göra det med eftertanke och klokhet.