"Skitvädret" - en förlustaffär

ANNONS
|

– Det har inte varit så mycket i år. Vädret har ju varit skit. Vi turistar inte gärna om det är 12 grader och blåser, säger Linda Andersson, butiksbiträde i kiosken på Lilla Varholmen.

Hon arbetar på ett av de 48 företag längs västkusten som GP har talat med. Frågan som ställts är hur juni i år har varit i jämförelse med samma månad förra året. Trenden är tydlig - det är främst vattennära turistmål som känt av det dåliga junivädret. De som går riktigt bra är de som är lätta att ta sig till med bil och som har tak.

ANNONS

– Vi har haft en fantastisk juni med en tillväxt på drygt åtta procent jämfört med i fjol. Jag tror att det framförallt beror på ett mycket gynnsamt väder. Så som vädret var fanns det ju inte mycket annat att göra än att shoppa. Det var mycket tacksamt för oss, säger Christian Henriksson, varuhuschef Gekås.

Andra mer renodlade turistmål i Varbergstrakten behöver bättre väder för att locka besökare. Även de känner av vädret.

– Det är lite lugnare i år. Regn är bra men inte för mycket, då kommer inte boråsarna hit. Till Varberg åker man när det är fint väder. När det hällregnar som det gjort i år tappar man lite på campingen och vandrarhemmet och då tappar vi lite, säger Marie Winberg, ekonomiansvarig på Varbergs fästning.

Många turistattraktioner längs kusten är besvikna på junis väder. Månaden bjöd Göteborgsområdet på nästan 96 millimeter regn - drygt fyrtio procent mer jämfört med 2011. Nöjesfältet Liseberg, Borås djurpark och Skara Sommarland har tappat besökare men under Universeums tak trängdes fler än vanligt, delvis tack vare regnet.

- Vi är jättenöjda. Förra året hade vi 49 000 besökare i juni – i år 63 000. Vår dinosaurieutställning har varit jättepopulär. Självklart har vädret påverkat också. Folk letar efter inomhusaktiviteter när det regnar, säger Eric Edblad, pressansvarig.

ANNONS

Även temperaturen var lägre än normalt. I Strömstad var årets juni två grader kallar jämfört med 2011. Trots en svalare inledning på sommaren är sju av tio campingägare inställda på att hålla minst samma beläggning i år. Det visar en enkät som Svensk Camping genomfört bland sina medlemmar. Enkätresultatet stöds av vår rundringning.

- Det brukar påverka spontancamparna som kommer i tält eller husvagn medan stuggästerna inte påverkas på samma sätt, Lars Isacson, vd för Svensk camping.

Kustens hamnvärdar vittnar om färre båtar och krogarna i skärgården står med tomma bord. Petersons Krog på Käringön är inget undantag samtidigt som de klarat sig bättre än andra.

– Vi fick höra av fiskhandlaren att vi inte var den restaurangen som backat mest. Man måste ta färjan hit eller en egen båt. Det är klart att man inte gör det om det blåser och regnar, säger restaurangchefen Marie Smålander.

Junis badgäster flydde skärgården och kalla vatten. Inomhusbad passade bättre och Vattenpalatset i Vänersborg lockade rekordmånga.

– Det är bra med regn för oss. Jämfört med en solig sommar har vi runt 60 procent fler besökare. Så jag får säga att vi är nöjda, säger Carina Svensson, vd.

ANNONS