SJ:s biljettsystem låg nere flera timmar

SJ:s biljettsystem låg under lördagseftermiddagen nere. Vad som låg bakom felet är ännu inte klarlagt. Klockan 17.30 meddelade SJ att problemet var åtgärdat.

ANNONS
|

Klockan 14.20 på lördagen fick SJ problem med sitt bokningssystem. Det drabbade alla som planerat att köpa tågbiljetter via deras app, hemsida eller i automaterna på tågstationerna.

– Vår leverantör håller på felsöker, men de har ännu inte hittat vad felet ligger, sa Morgan Lindström på SJ:s presstjänst.

Det fanns då ingen prognos på när problemet kunde vara åtgärdat.

För de resenärer som planerat att resa med tåg idag och inte lyckats köpa en biljett fanns ändå en lösning.

– Om man planerat att resa men inte hunnit köpa en biljett kan man gå till tåget och prata med ombordpersonalen. Då får man följa med i mån av plats, sa Morgan Lindström.

ANNONS

Fanns plats ombord fick man då åka med gratis.

Klockan 17.30 meddelade SJ att bokningssystemet återigen var i funktion. Vad som orsakade felet är ännu oklart.

– Vi håller på att undersöka vad felet berodde på. Sedan kommer vi hålla extra koll på vårt bokningssystem under kvällen, säger Morgan Lindström.

ANNONS