Maria Börjesson, forskare.
Maria Börjesson, forskare.

Så vinner ja-sidan en folkomröstning

ANNONS
|

I Stockholm ligger stödet för trängselskatten nu över 70 procent, enligt forskning från KTH.

Så har det inte alltid varit. När beslutet togs om att införa skatten på försök hade den stöd från mindre än hälften av stockholmarna. Och när det började svida i plånböckerna på bilisterna störtdök stödet.

Men sedan har det ökat stadigt i alla grupper. Det har inte så mycket att göra med hur mycket och hur ofta man betalar. Det är andra saker som styr, enligt Maria Börjesson, docent vid KTH som forskar om attityder till trängselskatt.

Hon har studerat vad som händer med opinionen när trängselskatt införs på flera håll i världen. Och hon vet vad politiker som är för trängselskatt behöver satsa på – om de skall lyckas få ett ja i en folkomröstning.

ANNONS

- Det är många som förlorar på trängselskatt. Hur vi än gör kommer många bilister att vara förlorare. De får betala avgifter. Det blir de ledsna av. Det finns de som blir lite glada också för att det går snabbare att ta sig fram. Men summan måste vara på minussidan, annars skulle det ju inte bli någon effekt på trafiken.

Här finns en betydande skillnad mellan Stockholm och Göteborg. Trots att folkmängden är mycket mindre betalar göteborgarna nästan lika stort belopp i trängselskatt varje månad, som bilisterna i Stockholm gör.

- Det är kanske ett skäl till att det är många som är skeptiska i Göteborg. Här kommer det att finnas många fler som förlorar, hur man än vänder och vrider på det, säger Maria Börjesson.

Så det gäller att skapa en vinnarkänsla.

Här är Maria Börjessons sex bästa tips för ja-politiker som vill vinna en folkomröstning:

1) Visa systemets effektivitet. Människor måste se att systemet verkligen fungerar som det är tänkt.

På den här punkten talar utvecklingen emot politikerna på ja-sidan. I tisdags kom den senaste statistiken från Transportstyrelsen som visar att det körs mer bil i Göteborg än månaderna alldeles efter att betalstationerna togs i bruk.

ANNONS

Effekterna har avtagit något.

- Men det är ingen tvekan om att det fungerar. Effekterna var dramatiska i början och även om de har minskat något har de hängt kvar, säger Maria Börjesson.

2) Förstå människors egenintresse och se till att de känner sig som vinnare.

Där ligger förstås de ökade kostnaderna för att köra bil, men också tidsvinsterna både i den egna bilen och i kollektivtrafiken. Om vinsterna uppfattas som tillräckligt stora ökar stödet för skatten.

- Det gäller för Göteborg att se till att det finns många vinnare, med bra restidsförbättringar.

Men människor kan känna sig som vinnare även på andra sätt:

3) Skapa förtroende för att pengarna som kommer in används på ett bra sätt.

- Hur intäkterna från trängselskatten används blir avgörande för om folk kommer att uppfatta sig som vinnare eller förlorare.

Det här är också en punkt som kan oroa politikerna. I det Västsvenska paketet görs regelbundna mätningar hos människor som bor i Göteborgsregionen om inställningen till satsningarna.

De visar att människor är skeptiska till trängselskatt, men faktiskt har blivit lite mindre negativa.

Mer allvarligt är att den tydliga nedgången attityden till Västlänken fortsätter.

Här har ja-politikerna en uppförsbacke att förklara hur trängselpengarna kan göra nytta.

ANNONS

Men det finns fler saker att tänka på för ja-sidans kampanjmakare. En punkt måste få lite extra uppmärksamhet just i Göteborg – med tanke på hur debatten har sett ut här den senaste tiden:

4) Vårda förtroende för myndigheter och politiker.

- Det är viktigt att människor tror på sina politiker, att de inte ljuger och att de gör sitt bästa och inte försöker föra dem bakom ljuset, säger Maria Börjesson.

5) Satsa hårt på människor med "antibil-åsikter".

En stor möjlighet för en ja-kampanj är att rikta in sig på de människor i en storstadsregion som ser sig som särskilt miljömedvetna.

- Det är ingen slump att de som inte betalar tycker bäst om trängselskatt. Det hänger ihop med egenintresset.

6) Men det bästa rådet från Maria Börjesson till de politiker som vill ha ja till trängselskatt är att inte ha för bråttom med omröstningen.

Ju mer etablerade trängselskatterna blir och ju mer vi har vant oss vid dem, desto mindre risk eller chans är det att vi röstar bort dem.

- Den enda förklaringen till det växande stödet man egentligen kan se i Stockholm eller i Milano, och antagligen även i Göteborg, är att folk inte gillar förändringar. Det är nästan alltid nej när något nytt införs. Det är samma sak som med förbudet mot rökning på krogen. När det väl är infört och man vant sig vill man inte ändra igen.

ANNONS

Det gör att det spelar väldigt stor roll för utslaget i en folkomröstning när den hålls.

- Det förstår ju alla. Vill man ha igenom det här gäller det att plocka ett tillfälle när människor har vant sig.

ANNONS