Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Drottningtorget och Brunnsparken korkas snabbt igen av spårvagnstrafiken. Shahbaz Kahn (S) tror att nya buss- och spårvagnslinjer kan lätta på trycket i centrala staden. Bild: Per Wahlberg

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Så vill politikerna förbättra kollektivtrafiken

    Spårvagnstrafiken har haft försämrad punktlighet på grund av ombyggnationer, och trafiken stockar sig i Brunnsparken. När staden växer ställs kollektivtrafiken inför utmaningar. Vilka lösningar ser politikerna för framtiden?

    GP:s test av färdmedlen i Göteborg visade att cykeln är det överlägset snabbaste sättet att ta sig fram i staden. På rutten GP-huset–Korsvägen–Järntorget–GP-huset kom cyklisten fram långt före både bilisten och spårvagnsresenären.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    LÄS MER: Överlägsen segrare i GP:s trafiktest

    Med spårvagn tog det 57 minuter att kryssa sig fram genom centrumtrafiken. Göteborg har en spårvagnstrafik som i alltför hög grad leds genom centrum och delar körbana med biltrafiken. Enligt Göteborgs spårvägars kommunikatör Anette Johansson krävs det separata spår, där spårvagnstrafiken körs på en egen banvall, för att få ner restiderna.

    Vill ha smidigare trafikflöde

    Trafiknämndens ordförande Shahbaz Kahn (S) håller med om att det är en viktig fråga när framtidens kollektivtrafik byggs upp. Färre konfliktpunkter, som rödljuskorsningar, ska leda till ett smidigare trafikflöde.

    – Det tror jag är jätteviktigt. Det är inte alla miljöer det går i, till exempel vissa täta innerstadsmiljöer, men titta på snabbspåret till Angered. Det är ett jätteavstånd spårvagnsmässigt, men du har en hög hastighet och kommer snabbt fram. Det är mycket så vi planerar trafiken idag, även för buss, säger han.

    Moderaternas Axel Josefson, andre vice ordförande i Trafiknämnden, säger sig vilja gå än längre i frågan om separata spår.

    – Vi behöver jobba mer med separering av de olika trafikslagen. Där har vi en konflikt med de rödgröna, som inte vill se detta utan tycker att allt ska samsas på samma plats. Då blir det låga hastigheter och dålig framkomlighet, säger han.

    "Vi behöver fler direktresor"

    Axel Josefson ser också problem med biljettsystemen, och det zonsystem som används där.

    – I dag är allt uppbyggt utifrån kommunerna och deras gränser. Där har vi gått fram i regionen och sagt att man behöver ändra på zonstrukturen för att få till ett enklare biljettsystem. Det är en viktig del för att få fler att åka kollektivt. Vi vill också införa differentierade biljettaxor och sänka priserna under lågtrafik för att förflytta resenärer från högtrafik till lågtrafik, vilket innebär att vi inte behöver ha lika många spårvagnar och bussar på vägarna under högtrafik, säger han.

    En annan nyckel är, enligt Shahbaz Kahn, att hitta nya tvärförbindelser och trafikstråk i staden. "Genvägar", som han kallar dem, ska avlasta Brunnsparken, vars kapacitet i dagsläget är pressad till bristningsgränsen.

    – Vi behöver fler direktresor. Spårvägen är överlägsen när det gäller att transportera korta avstånd i stadsmiljö men när det gäller resor från ändpunkt till ändpunkt, där tror jag absolut vi kan utveckla busstrafiken, säger han.

    Ska avlasta Centralen och Brunnsparken

    Ett annat exempel på ett nytt spårvagnsstråk är den nya spårvagnslinje som det planeras för i trafikvisionen Koll 2035. Från Linnégatan ska spårvagnen gå till Stigberget genom en tunnel i berget och vidare över älven till Lindholmen.

    – Det kommer verkligen att avlasta Centralen och Brunnsparken. I dag finns bara en koppling över älven. Både med den spårvagnslinjen och med linbanan öppnar vi nya stråk, säger Shahbaz Kahn.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.