Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/4

Så ska fler ta cykeln istället för bilen

Cykelprojektet Buss ohoj har lockat fler deltagare än det finns cyklar. Cirka 200 har anmält sig till 40 platser. Under tre månader får de låna en vikcykel som de skall färdas på i stället för att välja bilen.

På måndagen var det sist dagen att anmäla sig till projektet Buss ohoj. Cirka 200 personer har anmält sitt intresse att delta. 40 personer som valts ut för två olika cykelperioder får under cirka tre månader låna en vikcykel att färdas på. Tanken med projektet är att deltagarna skall lämna bilen hemma och cykla och åka med kollektivtrafiken i Västra Götaland och i Halland. 
– Vi vill öka andelen hållbara resor dörr till dörr, och tanken är att prova olika färdsätt, säger Anna Gustafsson, projektledare för Buss ohoj.
Testpersonerna skall cykla en del av resan och sedan kan de vika ihop cykeln och ta den som handbagage på bussen, tåget, båten. Målet är att man skall cykla minst tre dagar i veckan enligt Anna Gustafsson.
– Vi tror att vardagsmotion är bra och att man blir piggare och gladare. Att man inte tänker på att man motionerar när man cyklar, säger Anna Gustafsson. 
Deltagarna kommer att väljas ut av Anna Gustafsson och hennes kollegor. Först skall 20 väljas ut till första omgången med start i april. Omgång två startar i september.
– Vi vill ha en spridning på deltagarna till första omgången som startar den tionde april. De kommer väljas efter ålder, kön, område, resmönster och vilken motivering de lämnat.


Cyklisterna ska sedan rapportera varannan vecka hur mycket de åkt, vilka distanser, vilka färdkombinationer de valt. De skall berätta om de stött på problem.
– Deras åsikter blir hur det fungerat är viktiga för oss.
Hur säker är vikcykeln?
– Det finns en låsanordning på cykeln så den inte viker ihop sig. Vi har valt ett märke vi känner oss trygga med, säger Anna Gustafsson.
Buss ohoj är i år ett pilotprojekt, men Anna Gustafsson säger att ambitionen är att projektet skall pågå i flera år.

Mest läst