Annelie Pernheden, Johann Fröhling och Lena Olsson från Västsvenska Folkinitiativet som på annandag påsk spred information mot Västlänken.
Annelie Pernheden, Johann Fröhling och Lena Olsson från Västsvenska Folkinitiativet som på annandag påsk spred information mot Västlänken.

Så planerar motståndarna att stoppa Västlänken

Nu mobiliserar motståndarna för att stoppa Västlänken. Och än finns det några hinder som projektet måste passera innan bygget kan starta.

ANNONS
|

Tidigare har motståndet mot järnvägsbygget varit något spretigt, men nu har de olika organisationerna samlats i nätverket Skona Göteborg. Syftet är att samla in pengar för att driva kampen mot järnvägstunneln juridiskt.

–Vi har mycket kunnigt folk i de olika grupperna – geologer, trafikexperter, miljöexperter och byggare. Men vi har inga jurister, säger Carina Bulic, kassör i Skona Göteborg.

Hur mycket pengar räknar ni med att behöva?

–Det beror på hur det hela utvecklar sig. Men det handlar i alla fall om sjusiffriga belopp.

Att Västlänken ska byggas beslutade regeringen 2014, och som Trafikverket ser det handlar de prövningar som återstår om hur bygget ska genomföras. Här är de hinder som återstår innan spaden kan sättas i marken.

ANNONS

* Järnvägsplanen

Järnvägsplanen – som beskriver hur Västlänken ska byggas – fick i ett första skede bakläxa av Länsstyrelsen. Men efter det att myndigheten godkände planen skickades den till Trafikverket centralt för att fastställas. Det väntas ske under våren.

Den fastställda Järnvägsplanen kan överklagas till regeringen.

–Det kommer vi att göra, säger Carina Bulic på Skona Göteborg.

Ulf Angberg, kommunikationsansvarig för Västlänken på Trafikverket, har svårt att se att regeringen kommer att underkänna järnvägsplanen.

–Som vi ser det innehåller järnvägsplanen det den ska.

Hur lång handläggningstid regeringen kommer att behöva är svårt att förutse. Ärendet kommer sannolikt att få förtur och klubbas inom ett år efter det att det överklagas.

* Miljödomen

Innan bygget kan komma igång måste mark- och miljödomstolen ge sitt tillstånd. Ansökan skickades in i februari i år. Nu samlar domstolen in ytterligare material och i ett senare skede kommer sakägare att få möjlighet att yttra sig. Det kan också bli ett remissförfarande innan huvudförhandling äger rum, och det väntas ta omkring ett år innan dom faller. Domen kan sedan överklagas till Mark- och miljööverdomstolen. Om den högre instansen beviljar prövningstillstånd kan det dröja till i slutet av 2017 innan det finns en lagakraftvunnen dom.

ANNONS

Carina Bulic på Skona Göteborg säger att det här kommer att bli ”den stora bataljen”, och jämför med vindkraftsparken Hake fjord, som stoppades just i en miljödom.

–Det sägs att det inte går att stoppa Västlänken, men det är inte sant. Vi har identifierat stora svagheter som inte håller för en juridisk prövning, säger hon.

Vilka stora svagheter?

–Det vill jag inte gå in på i detalj.

Ulf Angberg på Trafikverket säger att miljödomstolen sätter de miljömässiga villkoren för byggnationen, inget annat.

–För oss handlar det om hur vi ska bygga. Att de skulle säga ja eller nej till Västlänken är en missuppfattning, säger han.

* Detaljplanerna

Detaljplanen för själva tunneln är beslutad av kommunfullmäktige i Göteborg. I ett senare skede kommer även detaljplaner för det som ska byggas ovan jord vid de tre stationslägena att behandlas. Den förstnämnda har överklagats till Länsstyrelsen och de senare så fort de är beslutade, uppger Carina Bulic.

* Valet 2018

En SOM-undersökning från i fjol visar att en majoritet av göteborgarna är emot Västlänken. Kommunalrådet Martin Wannholt hoppas att tillståndsprövningen drar ut på tiden så att bygget inte hinner starta före valet 2018.

–Då kommer Västlänken bli en stor valfråga.

I det senaste valet röstade en överväldigande majoritet av göteborgarna på partier som var för projektet, och även om det skulle se helt annorlunda ut 2018 är det osäkert om det räcker för att riva upp beslutet att bygga, eftersom järnvägsnätet är en statlig angelägenhet.

ANNONS

–Teoretiskt sett kan de säkert köra över oss, men tror inte att de vill köra över en majoritet i Göteborg, säger Martin Wannholt.

ANNONS