Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Så påverkas GP av en rekonstruktion

Vad händer med prenumeranterna, annonsörerna och journalistiken – här är rekonstruktörens och ledningens svar på hur rekonstruktionen påverkar dig.

Vad innebär en rekonstruktion?
– Ett bolag ansöker om rekonstruktion när det inte finns några andra alternativ. I det här fallet har ledningen gjort ett rejält förberedelsearbete innan de slutligen bedömde att de var tvungna att lämna in en ansökan. Eftersom koncernen verkar ha en sund, underliggande verksamhet, det finns tillräckligt med likviditet i rörelsen och ledningen redan har gjort ett stort förändringsarbete, talar mycket för att den här rekonstruktionen kommer att lyckas, säger rekonstruktören, advokat Christian Andersch.
Stampen har nu formellt ställt in sina betalningar. Det innebär att de inte får betala skulder som uppkommit före rekonstruktionsbeslutet. Inköp som görs efter beslutet skall betalas kontant.
Hur påverkas prenumeranterna?
– De påverkas inte alls, den dagliga verksamheten fortsätter som vanligt under processen. Nyheter kommer att publiceras på nätet och tidningar kommer att tryckas och levereras precis som vanligt, säger Johanna Niklasson, marknadsdirektör på SLM, där GP ingår.
Hur påverkas GP:s journalistik av det här?
– Vi fortsätter som vanligt att leverera riktigt bra innehåll, det gäller såväl i vår papperstidning som på vår sajt. Journalistiken är viktigare än någonsin och jag är väldigt glad för den goda respons jag fått, inte minst de senaste dagarna, från GP:s läsare och publik, säger GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein.
Hur påverkas annonsörerna?
– De påverkas inte alls. Tidningen kommer ut som vanligt och vi forsätter också vårt säljarbete precis som vanligt. Vi kommer att föra samma resonemang med kunderna som vanligt, men vi kommer också att svara på frågor om rekonstruktionen. Vi har också fått bra respons av våra annonsörer som förstår läget och att det är business as usual. Det är naturligtvis många frågetecken men det är värmande att vi får stöd av branschen, säger Linda Forsberg, SLM:s försäljningsdirektör som har ansvar för cirka ett 80-tal annonssäljare.
Vart kan jag vända mig för mer information?
Du kan läsa mer om rekonstruktionen och följa processen löpande i GP och på gp.se. Rekonstruktören kommer dessutom löpande att lämna information på www.rosenlaw.se och Stampen själva på stampen.com. Leverantörer som har specifika frågor kan antingen ringa 031-624 920 eller skicka mail till [email protected].

Mest läst