Så påverkas du av byggandet av Haga station

Nästa år börjar byggandet av Haga station och det kommer att påverka många. Rosenlundsbron rivs, en del av Sprängkullsgatan stängs av, träd och parkeringsplatser flyttas.

ANNONS
|

Under 2018 börjar byggandet av Västlänken i Haga, Vasastan och Rosenlund. Mycket kommer att hända i området:

# Rosenlundsbron försvinner en period, den rivs 2018 och återställs 2023.

# En del av Sprängkullsgatan stängs av för biltrafik.

# Träd på Haga Kyrkoplan flyttas under en period. Kanalen påverkas, men båttrafiken i området ska kunna ta sig förbi.

# Det byggs en ny bro för gående och cyklister mellan Haga och Feskekôrka. Planen är att den ska vara färdig 2019.

Boende och affärsidkare påverkas av bygget, men målet är att det ska bli så lite som möjligt.

– När vi bygger i lera kommer det att märkas mest. Och det är lera från Skatteverket i Rosenlund till Haga Kyrkoplan, säger Ulf Angberg, kommunikationsansvarig för Västlänken.

ANNONS

Störande ljud

För de som bor och jobbar närmast byggena kommer det att låta en del. Trafikverket jobbar på tre sätt för att lösa störande ljud, som maskiner som låter och vid sprängning. Inget störande arbete ska ske nattetid enligt Ulf Angberg.

– Vi jobbar med avskärmningar som plank och vi kan byta fönster till några mer ljuddämpande i bostadshus. I sista hand tittar vi på ett ersättningsboende för de som vill. Det gäller de som bor närmast schakten. Men vi vill självklart att man ska kunna bo kvar hemma, säger Ulf Angberg.

– Vi har haft en dialog med bostadsrättsföreningarna en längre tid. Med en god dialog kan vi hitta lösningar för företagare och närboende.

Haga Nygata är en gata med mycket näringsidkare och besökare, hur kommer de att påverkas?

– De ska inte påverkas, men man kan få ta en mindre omväg för att ta sig dit. Vi kommer att hjälpa till med skyltning och leda plank till verksamheter som kan vara skymda.

Enligt Ulf Angberg är målet att verksamheter i området påverkas så lite som möjligt. Men får företagare ett inkomstbortfall som de kan påvisa, ska de få ersättning för det. Samma sak gäller om fastigheter skadas.

– Det vi jobbar mycket med nu är att identifiera vad som finns i området. Och prata med närboende och affärsidkare med syfte att skapa oss en så god bild som möjligt.

ANNONS

Påverkar byggandet tillgängligheten för till exempel personer med funktionsnedsättningar?

– Målet är att alla som vistas och rör sig i staden ska kunna ta sig fram på ett bra sätt. Det kan handla om personer med funktionsnedsättningar och även att det blir trygga miljöer för barn som ska röra sig området. I vissa fall kan det bli något längre sträcka, men det ska fortfarande kunna ske tryggt, säkert och med hög tillgänglighet.

Det förs en dialog mellan Göteborgs stad, polisen och andra berörda myndigheter angående säkerheten. Där är till exempel belysningen viktig för tryggheten.

När Västlänken byggs ska det sprängas, vilken en del kan tycka är obehagligt. De som önskar kan få ett sms innan man spränger som en förvarning.

– Vi kommer att gå ut med information till de som bor i området om hur de kan anmäla sig till detta.

Parkeringar flyttas

Parkeringarna i området berörs också på grund av Västlänken. Det handlar totalt om 1900 platser i centrum, varav 1100 är kommunala.

225 platser är berörda i Haga, Rosenlund, vid Handelshögskolan och vid Pusterviksplatsen.

– Utgångspunkten är att vi ska hitta ersättningsplatser till de 1100, tillfälligt eller permanent. Målet är att de ska vara i närområdet, säger Karin Holmström, Västlänkensamordnare i Göteborgs stad.

ANNONS

Hur man ska lösa det är inte klart än, områden som ska byggas om några år kan bli aktuella som tillfälliga parkeringar. Det kan även bli tillfälliga parkeringsgarage på höjden.

Har allmänheten frågor kring Hagabygget kan man höra av sig till Trafikverkets kundtjänst.

FAKTA: Upphandlingen

Elva företag ansökte om att lämna in anbud för byggnationen av den nya stationen i Haga. Fem gick vidare och av dessa valde tre att lämna in anbud.

Vann gjorde ett konsortium bestående av Gülermak (Turkiet), Astaldi (Italien) och Segermo Entreprenad (Ett Karlstadbaserat bolag som sedan 2012 ägs av norska NRC Group) med ett bud på 2,3 miljarder kronor.

De övriga anbuden kom från NCC tillsammans med tyska Wayss & Freytag (3,2 miljarder kronor) samt tyska Hochtief tillsammans med schweziska Implenia och norska Veidekke (3,5 miljarder kronor).

ANNONS