Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/9

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Så här ser årets majblomma ut

Blomman är en av landets storsäljare, ser olika ut varje år och är alltid färgglad. Under onsdagen får alla se hur årets majblomma ser ut. Dessutom kan Alice Almarales Mossberg, 15, från Göteborg nu räknas in bland alla de stora namn som någon gång skapat majblommans årliga affisch.

Blomman har prytt många svenskars jackslag i över hundra år – nu är det dags att se hur årets majblomma ser ut. Populärast är singelblomman.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Under två veckor i april säljs den lilla färgglada blomman av cirka 70 000 skolbarn runt om i landet som samlar in pengar till utsatta barn. Pengarna går till exempel till att täcka kostnaderna för vinterkläder, glasögon och skor till barn som lever under fattiga förhållanden i Sverige.

Årets majblomma

Årets blomma har skapats av en välgörare som gärna håller sig lite hemlig, 13-åriga Saga kommer från Stockholm och var den som vann årets färgtävling. Hennes grönvita blomma påminner om en vitsippa och var den som fick flest röster på hemsidan. Totalt kom det in 14 000 bidrag.

Saga tycker att uppmärksamheten kring hennes vinst är lite överväldigande, och vill inte låta sig intervjuas, men säger så här om sin vinst i ett pressmeddelande:

"Det känns kul men väldigt oväntat. Jag tänkte inte så mycket på tävlingen när jag valde färgerna i appen, så jag blev jätteförvånad när jag fick veta att jag vunnit".

Vi får även veta att hon spelar fotboll och själv sålt majblommor.

Årets affisch

Under många år har det varit kända konstnärer, så som Ernst Billgren, Lasse Åberg och Carl Larsson, som gjort affischen till majblomman. Men de två senaste åren varit yngre skapare.

Och det är Alice Almarales Mossberg, 15, från Göteborg som fått äran att skapa 2019 års affisch.

Alice Almarales Mossberg..

Hur känns det att vara den som gjort årets affisch?

– Det är speciellt, jag tycker det är bra att de tar barn som vill förmedla saker, vi är framtiden. Jag hoppas det blir fler barn som får möjligheten, säger Alice Almarales Mossberg.

Blev du överraskad när de hörde av sig?

– Jag blev exalterad först, det var lite overkligt, men det var en bra känsla.

Vad var din tanke med ditt motiv?

– Just om man ser på världen har vi problem med mångkulturella samhällen, vi måste börja uppskatta varandra. Då kan konst vara en lösning på problemet.

Alice berättar att hon ända sedan hon var liten velat bli artist, hennes absolut största dröm är att bli skådespelare, en dröm hon kommer jobba hårt för.

Stöd till familjer

Över 145 00 barn i Sverige lever i familjer som inte har råd med det mest nödvändigaste. De kan hitta på en anledning till att slippa vara med på en friluftsdag för att slippa fråga hemma om pengar till en matsäck.

Förra året fick man in 66 miljoner kronor på två veckor, det är pengar som verkligen behövs.

– Familjer i ekonomisk utsatthet ansöker om pengar hos Majblommans lokalföreningar och det är mycket basala behov det handlar om. Mest pengar delar vi ut till kläder, skor och fritidsaktiviteter. berättar Tove Lindahl Greve, Majblommans generalsekreterare.

Tove Lindahl Greve, Majblommans generalsekreterare.. Bild: Majblommans Riksförbund

Är det svårare att sälja majblomman nu när folk inte bär med sig kontanter?

– Vi har ökat försäljningen varje år så, så svårt är det inte. Nytt för i år är att majblommor kan köpas med Swish och det hoppas vi såklart att många gör, men det kommer även att vara möjligt att betala med kontanter, säger Tove Lindahl Greve.

Är det inte synd att ni behövs?

– Det är självklart fruktansvärt, på lång sikt är målet såklart att vi inte ska behövas.

Årets blomma börjar säljas den 11 april.

Pengarna fördelades så här under 2015-2017

Kläder och skor – 27%

Fritidsaktiviteter och utrustning – 22%

Sommarlovsaktiviteter – 21%

Övriga dyra men nödvändiga saker - 13%

Jul och andra högtider – 10%

Datorer – 3%

Skolaktiviteter – 1%

Källa: Majblommans Riksförbund

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.