Så här påverkas du när Vasabron stängs av

ANNONS
|

På måndag börjar rivningen av den 110 år gamla Vasabron som är länken mellan Vasastan och innerstan. Bron har under åren varit hårt belastad av mycket trafik. Många bilar, spårvagnar, bussar och personer har färdats över bron. Den har nu fått en spricka i mittenstödet och är så sliten att det är dags att byta ut den mot en ny. Beslutet att byta ut den togs för ett år sedan.

– När man byter ut en gammal bro måste den byggas efter nya lagar och normer, säger Johan Landgren, projektledare på trafikkontoret.

Identisk

Den nya Vasabron kommer att vara i stort sett identisk med den gamla bron, men den kommer att breddas totalt med en meter, 50 centimeter på varje sida.

ANNONS

– Vi kommer att återanvända kantbalkar, räckena, stenstoderna på bron, utsmyckningarna på belysningsmasten. Och mycket av stenen i fästena kommer att behållas, säger Johan Landgren.

Vacker bro

Enligt Johan Landgren valde man att behålla samma stil på nya bron då den stämmer överens med området och är vacker.

– Tanken är att den ska hålla i hundra år framöver.

Bron kommer att ha två räcken på varje sida. Ett nytt byggs på insidan av det gamla, detta för att skilja gångtrafikanter ifrån fordonstrafiken. Det nya ska även klara en påkörning av tyngre fordon. Det gamla räcket kommer att få glasskivor på insidan för de nya normerna säger att räckena inte får vara klättringsbara. Och att spjälöppningarna ska ha ett minimimått så att barn till exempel inte kan sticka igenom huvudet i räckesöppningarna.

Trafiksignaler för båtarna

För att båttrafiken som bland annat Paddanbåtarna ska kunna fortsätta att passera i kanalen under byggandet, kommer det att sättas upp en ljussignal som visar när de kan köra. Båtarna kan komma att få vänta några minuter på grönt ljus.

Trafiken kommer att påverkas under stängningen av bron. För att underlätta justeras trafiksignalerna vid Viktoriabron för att kunna släppa igenom mer trafik under längre tid. Fordonstrafiken kommer att ledas till Viktoriabron.

ANNONS

Under tiden jobbet pågår kommer bussar och spårvagnar få nya vägar. Linje 2 och buss 19 kör via Kungsportsplatsen. Busslinjerna 16 och 25 kör via Viktoriabron.

Cirka tio månader

Nya bron beräknas vara klar i april 2018.

– Vi har försökt tajma brobygget så att den blir klar innan byggandet av Västlänken påverkar området, säger Johan Landgren.

Det kommer att ske en mindre broförändring i höst på Basarbron mellan Kungsparken och Kungstorget, man kommer att lägga ut sträckmetall på den för att undvika löv- och ishalka.

Fakta om Vasabron

Idag Sveriges mest bevarade jugendbro och en av Göteborgs paradbroar.

Byggdes 1906-1907.

Ritades av göteborgsarkitekten Yngve Rasmussen – som även ritat Vasakyrkan i Göteborg.

Är en fast balkbro av järn i två spann, 18 meter bred och en segelfri höjd om 2,10 meter.

Har förändrats och förstärkts vid flera tillfällen under åren för att klara den tunga trafiken.

ANNONS