Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/4

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Så blir Göteborgs kollektivtrafik i framtiden

Framtidens kollektivtrafik i Göteborg börjar ta form. Den innehåller bussar med egen infrastruktur och en stadsbana, som på sikt kan bli en högbana eller tunnelbana.

Sedan 2014 har arbetet med att ta fram en målbild för hur kollektivtrafiken i Göteborg, Partille och Mölndal ska se ut 2035. Förra våren låg ett första förslag på bordet. Sedan dess har alla remissinstansers synpunkter arbetats in i det slutliga förslag som nu är framme.
Under hösten kommer förslaget att behandlas politiskt av regionen och de berörda kommunerna.
– Förhoppningsvis har vi ett beslut före årsskiftet, så att vi kan börja jobba med att förverkliga planerna, säger Jörn Engström, på Västra Götalandsregionens kollektivtrafikenhet som varit ansvarig för arbetet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Tre nya koncept

För att öka kapaciteten och korta restiderna föreslår arbetsgruppen tre nya trafikkoncept.
• Citybuss – som är en vidareutveckling av dagens stombussar.
– Man skulle kunna kalla det stombuss 2.0. Men vi fastnade för citybuss. Det handlar om att ge stombussarna ännu mer identitet och en egen körbana, säger Jörn Engström.
Stombussarna ska trafikera stråk som saknar spårväg eller där spårvagnstrafiken behöver kompletteras så att fler platser längst stråken kan nås. Tanken är att man ska ta sig in till centrum på 15 minuter och att bussarna ska gå så ofta att man inte ska behöva titta i tidtabellen.
• Metrobuss – bussar med en helt egen infrastruktur.
– Vi behöver utveckla nya tvärbanor, ringar runt staden så att inte alla trafik måste åka in i centrum som den gör i dag, säger Jörn Engström.
Det man kallar metrobussar ska åka i helt egna körfält eller kanske på pelarbanor och man ser framför sig att de har stationer som mer liknar tågstationerna i Göta älvdalen än en traditionell hållplats med en busskur vid vägkanten. Det ska vara snabbt, effektivt och ha hög kapacitet.

Spår på egen banvall

• Stadsbana – som innebär en utveckling av dagens spårvagnstrafik.
Redan i dag håller delar av spårvagnsnätet den nivån att det skulle gå att köra längre och snabbare vagnar. Det handlar om sträckorna som den från Angered och in till centrala staden, den mellan Frölunda och Linnéplatsen och den mellan Mölndal och Korsvägen. Där går spårvagnen på en egen banvall – men inne i staden ser det annorlunda ut. 
– På sikt skulle vi behöva en egen bana inne i centrum – och då handlar det om att gräva ned eller att lyfta upp, men där talar vi bortom 2035, säger Jörn Engström.
Men det går att göra vissa förbättringar redan på kortare sikt. Genom att uppgradera vissa delar skulle det gå att köra snabbare än dagens 60 kilometer i timmen – kanske i 70-80 – på sträckorna från Frölunda och Angered. Och i den spårvagnsupphandling som nyligen gjordes finns det möjlighet att komplettera med spårvagnar som är längre än dagens 30 meter.
På banorna utanför centrum skulle de fungera redan i dag. 
– Vi hade 45-metersvagnar i Göteborg fram till 2001, sedan byggdes bland annat Järntorget om så att det inte längre var möjligt. Men vi måste nog tänka om och köra 45-metersvagnar igen. 

Byggs ut efterhand

I rapporten skiljer man på spårvagn och stadsbana, där stadsbanan trafikerar längre stråk och spårvagnen kortare främst i innerstaden. Tät trafik och relativt glesa hållplatser gör att stadsbanan får egenskaper som liknar en tunnelbana – och på sikt hoppas man alltså att stadsbanan kan nå genom centrum, under jorden eller uppe på pelare.
Enligt Jörn Engström kommer de förslag som först fram i måldokumentet sannolikt att införas successivt. Citybusskonceptet skulle till exempel kunna finnas på plats inom 5-15 år, förutsatt att det passerar de beslutande församlingarna. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.