Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/4

Så blir det vid nya Korsvägen

Mindre biltrafik, fler restauranger och mer grönt. I och med byggandet av Västlänken får Korsvägen ett nytt utseende. – Det kan i princip bara bli bättre, säger Louise Didriksson, landskapsarkitekt.

I dag fungerar Korsvägen som knutpunkt för ett stort antal bussar, spårvagnar och bilar. Tanken är att nya Korsvägen ska bli en mer öppen plats med mindre biltrafik och mer fokus på grönt. En annan förändring som kommer att märkas av är att Universeum ska byggas ut

– Vi vill lyfta platsen och göra mer gröna kopplingar till Liseberg och Renströmsparken. Det ska bli en av Göteborgs mest stolta entréer. Träd vill vi gärna ha mer av men det kan också bli grönska i någon annan form, säger Louise Didriksson, landskapsarkitekt och uppdragsledare på arkitektkontoret White.

White har efter upphandling fått i uppdrag av Göteborgs stad att ge form åt nya Korsvägen. I höst tar arbetet fart på allvar.

– Vi hade startmöte förra veckan. Det blir en jätteutmaning. Ytan tas i dag upp av många olika rörelser. Det är en speciell plats med många olika typer av kantzoner. Det kommer att vara fortsatt mycket trafik men i princip kan det nästan bara bli bättre, säger Louise Didriksson.

Trafikkontoret: "En lurig plats"

På Trafikkontoret har diskussionerna kring utformningen pågått i flera år.

– Det är en lite lurig plats, det är inte riktigt ett torg. Vi vill minska biltrafiken och få till mer sammanhängande stadsytor, säger Lina Gudmundsson projektledare på Trafikkontoret.

Området kommer att vara uppgrävt i etapper under flera års tid och trafiken ska då ledas fram vid sidan av de öppna schakten.

– Det rör sig om sju spårvagnslinjer, en massa bussar och biltrafik så det är klart att det blir ett klurigt pussel att lägga men vi har jobbat länge på detta. Under byggtiden kommer det att flyttas lite hållplatser och cykelställ men det kommer fungera bra. Jag tror att många kommer välja andra sätt att färdas under de här åren.

Som GP tidigare skrivit om har arbetet med Västlänken bidragit till en minst sagt kaotisk situation i området kring Polhemsplatsen. Men Lina Gudmundsson är inte orolig över läget vid Korsvägen.

– Det är klart att det kommer att vara begränsad framkomlighet under byggtiden. Men eftersom det rör sig om en lång byggtid på minst fyra år kommer den tillfälliga lösningen att ha fullgod standard. Vi prioriterar främst fotgängare och cyklister.

Ser positivt på de nya planerna

Lina Gudmundsson ser positivt på de nya planerna:

– Vi har en chans att göra något bra, den lösning som finns i dag kommer ingen att sakna. Platsen har beskrivits som att hoppa från isflak till isflak. Nu står vi inför ett genomförandeskede och ska försöka få ihop det.

När Västlänken står klar 2026 kommer det under Korsvägen att finnas en station med tre uppgångar.

– Östra uppgången kommer att vara vid hörnan vid Liseberg. Där är det tal om att det kan komma att finnas restauranger. Och mellan Skånegatan och Södra vägen finns ett söderläge som inte längre kommer att trafikeras av bilar. Där finns också ett potentiellt läge för en restaurang, säger Lina Gudmundsson.

Kommer finnas mötesplatser

Även under markplan kommer det att finnas plats för människor att mötas i olika former.

– Längst ner kommer perrongerna att finnas. På mellanplan kan det finnas plats för olika små butiker, allt ifrån sushiställen till Pocketshop och Pressbyrån till exempel.

När beräknas arbetet ovan jord vara klart?

– Det byggs tidigast 2023, när Trafikverket har byggt klart under mark. Eventuellt blir det klart omkring 2025.

Fakta: Så påverkas Korsvägen av Västlänken

I samband med byggandet av Västlänken kommer området kring Korsvägen att vara uppgrävt i olika etapper under ungefär fem års tid.

På Korsvägen kommer en station med tre uppgångar att byggas: En mitt på Korsvägen, en på östra sidan mot Liseberg och en vid Olof Wijksgatan. I området kommer det även att finnas parkeringar och garage för cyklar.

Örgrytevägen byggs om till stadsgata med trottoarer och cykelstråk och på Nya Korsvägen ska det byggas kaféer, butiker och restauranger.

Källa: Göteborgs stad.

Mest läst