Erik Ljungberg och flickvännen Anna Bonnevier när de vägrade lämna en spårvagn vid Järntorget i januari i år.
Erik Ljungberg och flickvännen Anna Bonnevier när de vägrade lämna en spårvagn vid Järntorget i januari i år.

Rullstolsstopp "helt åt skogen"

ANNONS
|

- Det är ju helt åt skogen, säger Erik Ljungberg, rullstolsburen sedan många år. Men jag är inte förvånad, Göteborg har misskött handikappanpassningen i årtionden.

Erik Ljungberg startade internetsidan Västtragik 2004, har fått pris för sina insatser i kampen mot diskriminering av handikappade och driver nu bloggen Fulldelaktighet.

- Jag har jobbat för ökad delaktighet och ökad rörelsefrihet för handikappade i över tio år och det har inte hänt mycket. Om Göteborg aktivt börjat arbeta med rullstolsramper och andra åtgärder när Lagen om anpassad kollektivtrafik kom 1979 hade man sluppit alla barnsjukdomar 30 år senare.

ANNONS

I somras fanns fungerande rullstolsramper på 120 av 240 spårvagnar. Nu finns inga fungerande ramper.

- Förr kunde man få vänta en halvtimma på en spårvagn med rullstolsramp. Nu får man tydligen vänta dagar eller veckor, säger Ljungberg.

Säkerheten först

På tisdagsmorgonen upptäcktes ett tekniskt fel på en rullstolsramp på en spårvagn

- Vi upptäckte ett fel på rampen på en vagn från 80-talet och beslöt att tills vidare stoppa all användning av dessa ramper, säger Christer Olsson, operativ chef på GS Spårvagn.

Sedan drygt en månad får inte heller rullstolsramperna på de nyare italienska spårvagnarna användas.

Det innebär att det nu inte finns några spårvagnar i Göteborg som kan ta ombord rullstolar eller barnvagnar med hjälp av ramp.

- Det är naturligtvis oerhört tråkigt och något vi beklagar, säger Christer Olsson. Men vi sätter resenärernas säkerhet i första rummet.

- Barnvagnar och vanliga rullstolar kan normalt komma ombord på låggolvsvagnarna och låggolvsdelen i 80-talsvagnarna utan ramp men ibland kan det behövas ledsagare för de som använder rullstol.

ANNONS

Ramperna på de italienska spårvagnarna får inte användas sedan en ramp fallit en decimeter sedan den inte låsts i utfällt läge.

Konstrueras om

Företaget som konstruerat och byggt rampen, en underleverantör till italienska Ansaldobreda, håller på att konstruera om rampen och skall om något vecka påbörja ombyggnaden av ramperna till de 40 vagnarna.

Felet som inträffade på tisdagsmorgonen på en 80-talsvagn innebar att en givare som skall indikera för föraren om rampen är infälld och låst eller utfälld gav fel besked.

- Det skulle kunna innebära att föraren körde vagnen trots att rampen var helt eller delvis utfälld, säger Christer Olsson på Spårvägen. Det vill vi inte riskera och därför tar vi dessa ramper ur drift till vi kontrollerat samtliga givare.

Olsson tror att ramperna på 80-talvagnarna kan vara kontrollerade inom ett par veckor.

ANNONS