Rektorn: klassen har ett "otroligt gynnsamt läge"

ANNONS
|

Varje söndag kväll är det likadant. William har ont i magen och bävar för den kommande skolveckan. Han vet att han riskerar att bli hotad, retad och knuffad. Flera gånger har det gått ännu längre och William har fått både sparkar och slag.

- Kränkningarna började för två och ett halvt år sedan och pågår hela tiden. Jag är bekymrad över att inte tillräckliga åtgärder sätts in, säger Williams mamma, som själv är utbildad lärare.

Läs också mammans brev:Åtta år och ständigt rädd för skolan

Hon berättar att det varit svårt att få till en fungerande dialog med skolans rektor, som hon menar förnekar de behov som finns. En anmälan har därför gjorts till Skolinspektionen och tillsammans med andra föräldrar har de bildat ett föräldraråd.

ANNONS

- Ett problem är att vi har så olika syn på hur klassen fungerar, säger mamman och fortsätter:

- Vi vet att det ofta är så stökigt på lektionerna att barnen får sitta 30 minuter och vänta på att det ska bli lugnt. På rasterna kastas det stenar och grenar. Och vissa elever blir ständigt hotade och retade, både inne i klassrummet, i kön till matsalen och i omklädningsrummet före gympan.

Trots det har rektorn beskrivit elevgruppen som harmonisk. Ett svar som mamman fått är att "barn lär barn" och att man därför inte ska göra för stor sak av det som inträffat.

- Men jag ser ju att större delen av min sons skoldag präglas av rädsla. Han går visserligen i en liten klass, men det hjälper inte när det saknas vuxna som ser och kan ge barnen det stöd de behöver.

Williams mamma vill inte lägga skulden på de barn som stökar och bråkar, utan menar att de behöver stöd för att sluta förstöra både för sig själva och för sina kamrater.

- Däremot ifrågasätter jag den inkluderande pedagogiken. När barn med särskilda behov inte får ordentligt stöd drabbas både de och andra barn hårt av denna inkludering.

ANNONS

Hon är också kritisk till att klassens lärare är obehörig och att skolledningen till hösten planerar att slå ihop gruppen med en annan till en klass som får över 25 elever.

Skolans rektor säger i en kommentar till GP att hon är beredd att rätta till eventuella brister. Hon välkomnar granskningen av Skolinspektionen och Barn- och elevombudet, BEO, och vill inte uttala sig om ärendet i förväg.

- Men det är inte sant att vi har brist på resurser till extra stöd. Ser vi att ett barn behöver stöd så gör vi en ordentlig kartläggning och så får barnet det, betonar hon.

Enligt rektorn känner den obehöriga läraren barnen ända sedan förskolan och har "tillitsfulla relationer" med alla i gruppen.

- Vi har gjort bedömningen att det är viktigare än den formella behörigheten. Förskolläraren samarbetar dessutom med parallellklassernas lärare. Och det är bara en tillfällig lösning under fyra månader fram till sommaren.

Rektorn tycker att den lilla klass, där William går, har ett "otroligt gynnsamt läge" och är inte orolig för den planerade sammanslagningen.

- Då blir det en normal klasstorlek på skolan, säger hon.

Fotnot: William heter egentligen något annat.

ANNONS