Rektorn: ”Det låter värre än det är”

På Santosskolan tar man till sig Skolinspektionens utredning, men menar samtidigt att den inte ger hela bilden. – Det kan låta värre än det är, säger rektorn Anders Wictorin.

ANNONS
|

I höstas slog man samman Bräcke-, Herrgårds- och Rambergsskolan till Santosskolan. Skolinspektionen menar att sammanslagningen har drabbat elevernas möjlighet att få en god utbildning, vilket GP rapporterade om i måndags. Information om elevers särskilda behov för att klara kunskapsmålen nådde inte de nya lärarna. Stödet till dessa elever uteblev eller försvagades, enligt utredningen.

Men beslutet att slå ihop tre skolor till en står Santosskolans rektor Anders Wictorin bakom.

– En större skola innebär en större lärarkår, som är behörig inom fler ämnen och därför kan möta elevernas behov bättre.

Sammanslagningen har skolan skött så bra man kunde, menar han.

ANNONS

– Tänk dig själv att man slår ihop tre skolor och dessa blandas upp, det är klart att det skapas problem.

På skolan går 400 elever. Skolinspektionens utredning bygger på intervjuer med 8 slumpmässigt utvalda elever från varje årskurs – totalt 24. Det gör att utredningen inte är representativ för alla elever på Santosskolan, menar rektorn.

– Det är de här elevernas bild, men självklart tar vi den till oss.

Anders Wictorin säger att han inte ifrågasätter utredningen. Eftersom Skolinspektionens uppgift är att peka ut brister är det naturligt att utredningen fokuserar på det som inte fungerat bra, förklarar han.

– I vissa fall tror jag det kan låta värre än det är.

I utredningen framträder en bild av en elevhälsa som inte hade tid att stötta alla elever som behöver hjälp. Bråk på raster och kränkningar var problem som elever uppmärksammade för Skolinspektionen. Enligt rektorn var det inte aktuellt att förstärka elevhälsan, eftersom det inte fanns pengar till det. Nu fungerar allting bättre, menar han.

– I dag Santosskolan en bra verksamhet som är på rätt väg.

Skolinspektionen har startat ytterligare en utredning om en handfull elever som inte gått i skolan på flera månader. Här har socialtjänsten också ett ansvar, enligt rektorn.

ANNONS

– Detta är elever som inte mår bra. Men socialtjänsten har mycket att göra och det är inte lätt att få hjälp.

Trots att skolan har ansvar för att alla elever får möjlighet att leva upp till sin skolplikt, tog man inte fram en åtgärdsplan för att hjälpa eleverna. Eftersom Anders Wictorin inte vill gå in på enskilda individärenden, kan han inte uttala sig om de är tillbaka i skolan.

– Men nu finns där en åtgärdsplan för eleverna. I vissa fall handlar det om hemundervisning.

ANNONS