Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket, är en av många som försökt förklara nyttan med projektet. Nya siffror från SOM-institutet visar att stödet faller.
Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket, är en av många som försökt förklara nyttan med projektet. Nya siffror från SOM-institutet visar att stödet faller. Bild: FRIDA WINTER

Rekordlågt stöd för Västlänken

Stödet för att bygga Västlänken är rekordlågt. Bara 28 procent av göteborgarna vill ha tågtunneln.

ANNONS
|

Det är SOM-institutet vid Göteborgs universitet som undersökt göteborgarnas inställning till Västlänken. Och resultatet är nedslående för politiker som lagt mycket tid, kraft samt en stor satsning på reklam för att övertyga invånarna om tunnelns förträfflighet.

SOM-institutet har sedan 2006 årligen ställt frågan om inställningen till Västlänken – och stödet har aldrig varit lägre än nu. Fram till 2011 fanns en majoritet för att bygga tågtunneln, men sedan dess har det fallit. I den undersökning som publicerades under fredagen var stödet nere i 28 procent.

– Det är ingen hög siffra. Jag kan tänka mig att hanteringen av folkomröstningen fortfarande skaver. Men jag tror att det blir annorlunda när vi börjar bygga, säger kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S).

ANNONS

Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé tror att ett skäl till att fler är negativa till Västlänken idag är att det sprids mycket myter och felaktigheter om projektet.

– Det är allvarligt.

Mats Lövgren på Stoppa Västlänken har en helt annan syn på den saken. Han tycker att det är Västlänksförespråkarna som sprider myter.

– Och det har folk genomskådat nu.

Johan Trouvé tror också att politikerna varit för tysta om Västlänken. Eftersom de etablerade partierna varit helt eniga har de inte haft något större intresse av att debattera frågan.

– De vill ju helst debattera sådant de inte är överens om. Här var de sju traditionella partierna överens – och då fanns det inget att debattera.

Kommunalrådet Martin Wannholt säger att motståndet knappast kan handla om okunskap – på båda sidor sitter minst ett tiotal personer och sprider information.

– Att en förkrossande majoritet säger nej beror på att de känner till tillräckligt mycket för att veta att det inte finns någon nytta med Västlänken.

Motståndet mot Västlänken är starkast bland äldre, medan yngre göteborgare har en mer positiv inställning. Men inte ens i den yngsta ålderskategorin, personer mellan 16 och 29 år, finns idag en majoritet som är för Västlänken – 49 procent av dem tycker att det är bra eller ganska bra att genomföra bygget.

ANNONS

Inställningen till trängselskatt ligger på samma låga nivå och har också fallit under de senaste tre åren. Men här har det aldrig funnits någon majoritet. Istället toppade stödet 2014, då 40 procent uppgav att de tyckte att trängselskatt var bra eller ganska bra. Tidigare har omkring 20 procent av göteborgarna varit positiva till trängselskatt.

Fakta: SOM-undersökningen

SOM-institutet vid Göteborgs universitet undersöker årligen göteborgarnas inställning till olika infrastrukturprojekt.

Sedan 2006 ställer man frågor om trängselskatt och Västlänken.

De första åren uppgav lite drygt 50 procent av de tillfrågade att de tyckte att Västlänken var bra eller ganska bra. Men efter 2011 har stödet fallit.

Vid undersökningen 2013 var det nere i 41 procent.

Vid den senaste undersökningen, där frågorna besvarades under 2016, var stödet nere i 28 procent.

ANNONS