Protesterna mot Västlänken fortsätter

Västlänken var åter aktuell i fullmäktige. Och demonstranterna var på plats. Debatten blev lång och spretig.

ANNONS
|

Utanför Kronhuset står en grupp människor i reflexvästar och delar ut flygblad till politikerna som är på väg in till kommunfullmäktigemötet. Ännu ett beslut om tågtunnelbygget Västlänken ska fattas under kvällen.

Ove Bregeus representerar Vägvalet och är övertygad om att Västlänken går att stoppa.

–Än är inte spaden i jorden. Det är klart att den går att stoppa. Det är inget som är hugget i sten.

Han hoppas på ett negativt utslag i miljöprövningen. En kvinna i närheten pekar på att vindkraftverken i Hakefjord fick nej av Mark- och miljödomstolen.

Senare under kvällen debatterar politikerna, ännu en gång, Västlänken. Allra först ut var Anneli Hulthén, kommunstyrelsens avgående S-ordförande.

ANNONS

–En del tycker att beslutet har gått fort, Då vill jag påminna om att första idéstudien kom 2001. Det här är en del av resan med det Västsvenska paketet.

Martin Wannholt, politisk vilde i fullmäktige, var aktiv i debatten som handlar om hans huvudfråga.

–I dag har vi en chans att sätta stopp för detta olönsamma projekt.

Debatten fortsätter i de redan upptrampade spåren. Alla partier utom Vägvalet och Sverigedemoraterna säger ja till Västlänken. Besluten som ska tas handlar om detaljplaner, bland annat över arbetstunnlarna, och genomförandeplanen för projektet.

Flera av motståndarna lutar sig mot SNS-rapporten som presenterades på DN debatt i går (se artikel här intill). Där kritiserar en rad trafikforskare Trafikverket för att genomföra olönsamma infrastruktursatsningar och nämner Västlänken.

Vägvalets ledare Theo Papaioannou är en av dem.

–Jag blir mörkrädd när jag läser. Vi måste ha avtal som är transparanta och där medborgarna förstår vad som beslutas, säger han.

Vägvalet vill bordlägga besluten för att utreda frågorna vidare.

Trafikkommunalrådet Johan Nyhus (S) försvarar Västlänken och vill gärna debattera den vidare.

–Jag tycker det är skôj, förklarar han.

Men framför allt vill Johan Nyhus att debatten ska börja styras över till det som ska komma efter Västlänken. Under februari påbörjas förhandlingarna om höghastighetståg mellan kommuner och staten inom det som kallas Sverigeförhandlingen.

ANNONS

Däremot är han besviken över regeringens hantering av trängselskatten, en fråga som också dök upp i debatten.

Martin Wannholt tror att Västlänken kommer att falla i miljöprövningen. Han menar att Trafikverket blandar ihop projekt för att frisera siffrorna.

–När man plockar in Olskroken blandar man ihop projekt för att får det, nästan, lönsamt på totalen.

Men framför allt pekar han på göteborgarnas motstånd.

–Folk vill ha pendelparkeringar, bussfiler och cykelbanor. De protesterar bara mot Västlänken. Där har de dessutom sagt nej till finansiering i en folkomröstning.

Mariya Voyvodova (S) undrar vilket alternativ Martin Wannholt egentligen förespråkar. Under måndagskvällen invigde han en utställning på stadsbiblioteket om Gårdalänken. Hans samarbetspartner, Vägvalet, har förespråkat det så kallade Förstärkningsalternativet, men varit kallsinniga till Gårdalänken.

–Jag kan inte bedöma realismen i detta förslag. Det får utredas i så fall, säger Martin Wannholt.

Han tycker att det positiva med Gårdalänken är att det även inkluderar kollektivtrafik inne i Göteborg.

Efter nästan tre timmar debatt fattas de väntade besluten. Majoriteten säger ja till detaljplanerna och till genomförandeavtalet. Men det kommer fler beslut och fler debatter.

Inte heller i KF beviljades kommunalrådet Martin Wannholt (-) några politiska sekreterare. Han och Vägvalet kommer att ta ärendet vidare ytterligare ett varv i domstol.

Efter Västlänken-debatten ska ytterligare beslut fattas om bland annat Göteborg Energi, kommunikationsplan och arvodering av Romska rådet.

ANNONS