Problem i flera länder

ANNONS
|

I januari år 2000 genomförde styrgruppen ett studiebesök hos Oslo Sporveier.

I oktober fick styrgruppen ett pm på tio sidor från Oslo Sporveier om hur Göteborg borde formulera ett avtal för att slippa förseningar och andra bekymmer.

I ett protokoll från styrgruppens möte påpekar kollektivtrafikchefen Bernt Nielsen vikten av att bevaka leverantörers förmåga att fullfölja leveranserna samt risken för "dead-end".

Oslo Sporveier tecknade 1995 avtal med Ansaldo Transporti om köp av 32 spårvagnar.

År 1999 levererades den första vagnen, den sista kom 2003.

Helge Solum är överingenjör i vagnteknik och arbetar på Oslo Trikken, som numera kör spårvagnarna i den norska huvudstaden.

ANNONS

– Det uppstod en del tekniska problem. Dessutom skulle Birmingham ha vagnar före oss så leveransen blev två-tre år försenad, berättar Helge Solum.

Två av de 32 vagnarna är för närvarande avställda på grund av rost.

Solum vill inte uttala sig om man ångrar köpet av de italienska vagnarna.

I december 2000 beställde de danska statsjärnvägarna DSB 83 motorvagnståg, IC4, från Ansaldobreda för fem miljarder danska kronor. Det var ett halvår innan Göteborg tecknade avtal om spårvagnar med samma företag.

Två år senare beställde DSB ytterligare 23 motorvagnståg, IC2, för 800 miljoner danska kronor.

Tågen skulle levereras 2003-2006 men liksom spårvagnarna till Göteborg försenades tågen till Danmark. 2007 inleddes provkörningar med ett tåg, 2009 godkändes tågen för reguljär trafik med vissa restriktioner och 2010 kördes kopplade tågsätt med passagerare.

Vintern 2011-2012 var alla tåg avställda på grund av bromsproblem.

DSB har flera gånger ställt ultimatum till Ansaldobreda. Enligt den senaste överenskommelsen mellan DSB och Ansaldobreda skall alla tåg vara i trafik i oktober 2013. Dessutom skall DSB ersättas med 550 miljoner danska kronor utöver tidigare ersättningar på 2,25 miljarder danska kronor.

Nyligen har höghastighetstågen som skulle gå mellan Amsterdam och Bryssel via Rotterdam och Antwerpen tagits ut trafik på obestämd tid.

ANNONS

Tågen kallas Fyra, med ett svenskt låneord, för att de skall förbinda de fyra största städerna i Holland och Belgien.

De första Fyra-tågen sattes i trafik 9 december förra året men stoppades redan 17 januari på grund av tekniska problem som orsakat massor av förseningar och inställda turer.

De statliga holländska och belgiska tågtrafikbolagen NS och SNCB skrev 2004 kontrakt med Ansaldobreda om leverans av 19 höghastighetståg. Siemens och Alstom valdes bort, de skulle bli dyrare.

2009 började leveranserna men först 2012 inleddes reguljär trafik. Efter en månad förbjöd tågsäkerhetsmyndigheten i Belgien fortsatt trafik.

Ansaldobreda, som tvingats be om ursäkt, har fått tre månader på sig att lösa problemen med det mesta tyder just nu på att tågen inte kan sättas i trafik förrän i december.

ANNONS