Politiker trötta på nya italienska förseningar

ANNONS
|

- Vi är rejält trötta på förseningarna. Får inte Ansaldobreda fart på rostsaneringen drar vi företaget inför skiljenämnd, säger kommunalrådet Johan Nyhus (S).

I december 2013 beslöt trafiknämnden att inleda ett skiljedomsförfarande mot Ansaldobreda om företaget inte tog ansvaret för renoveringarna av de rostskadade spårvagnarna.

Våren 2014 kom Ansaldobreda och Göteborgs Stad överens om att dela på kostnaderna för rostsanering, nytt rostskydd och byte av mögelskadade golv. Göteborgs Stad betalar tio miljoner euro, drygt 90 miljoner kronor, Ansaldobreda resten.

Men nu aktualiserar Nyhus frågan om skiljedom.

- Vi måste få fart på renoveringen av vagnarna, säger han. Kan inte Ansaldobreda presentera en trovärdig tidtabell för arbetena och se till att den håller vänder vi oss till skiljenämnden.

ANNONS

30 juni förra året transporterades de första rostskadade italienska spårvagnarna till Hagalund norr om Stockholm.

Enligt avtalet skall samtliga 65 vagnarna vara åtgärdade och i trafik vid halvårsskiftet 2017. De två första vagnarna skulle vara klara hösten 2014.

Men det dröjde nästan sju månader innan den första vagnen, M32 417, transporterades tillbaka till Göteborg.

Den är ännu inte klar för trafik, tre månader efter återkomsten till Göteborg.

Och nästa vagn, som skulle varit i Göteborg för länge sedan, är kvar i Hagalund.

- Vi har inte sett skymten av den, säger Lars-Börje Björfjäll, vd i Göteborgs Spårvägar.

En hel del fattas för att den första vagnen åter skall kunna användas i den dagliga trafiken, bland annat måste problemen med trilskande dörrar lösas.

- Men framförallt måste de rostskyddsarbeten som Ansaldobreda och dess underleverantör gjort dokumenteras bättre, det finns betydande brister i kvalitetssäkringen, säger Björfjäll.

I mars blev det klart att japanska Hitachi köper Ansaldobreda. Men om det är Hitachi eller den tidigare ägaren Finmeccanica skall betala renoveringen av spårvagnarna som levererats till Göteborg verkar ännu vara oklart.

- Vi vet inte vad som gäller och det verkar inte heller Ansaldobredas ledning göra, säger Björfjäll.

Fakta: Rostande spårvagnar

ANNONS

12 juni 2001 skrevs avtal med Ansaldobreda om köp av 40 spårvagnar

Vagnarna levererades flera år för sent och hade många brister: dörrarna krånglade, klimatanläggningen var underdimensionerad och slitaget på spår och hjulen blev omfattande.

2009 skenade en vagn efter att ha blivit strömlös utan att säkerhetsbromsarna slagit till.

2011 upptäcktes sprickor i ett ledfäste i taket på flera vagnar.

2012 togs 15 vagnar ur trafik sedan hjullager skurit ihop och en vagn spårat ur.

2013 upptäcktes rost i bärande balkar på 38 av 40 spårvagnarna.

Sedan dess har en stor del av vagnarna varit ur trafik i väntan på rostsanering, byte av bärande delar, rostskyddsbehandling och montering av nytt golv

ANNONS