Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/14

Piloten Emma, 22, guidade på Barnens flyghelg

Riktiga piloter blandades med barn och vuxna som gärna velat vara flygare när Aeroseum arrangerade Barnens flyghelg.

Strax innanför portarna till gamla Säve flygfält kryper bröderna Viktor, 5, och Erik, 9 och ett halvt, genom motorhålrummen på en Viggen.
Viktor visar sina glasögon med ett flygplan på skalmarna:
- Ser du att det är Dustin från (Disneyfilmen) Planes? undrar han, och påpekar för den trögfattade reportern att det är en Star Wars-keps han har på huvudet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Farbrodern Mikael Prevander har tagit sig an dagens aktivitet, med glädje.
- Jag var radiotelegrafist på Såtenäs under lumpen. Då fick jag flyga med en sådan här, Viggen. Jag var inte i luften så länge men det var en mäktig upplevelse.

Ute på plattan står en av de stora Vertol-helikoptrar som var i tjänst i försvarsmakten fram till 2011 och blev allmänt bekanta inte minst under 80-talets återkommande ubåtsjakter. Nu finns fyra exemplar kvar i Sverige, varav tre hos Aeroseum.

Kön är lång av barn och vuxna som vill ta en tur med helikoptern runt taxibanorna. Bästisarna Gunilla Södergren och Ulrica Lomalm har tagit med sig sina respektive barn Tor, 8, och Clara, 9.

Tor tyckte efteråt att helikopterturen, om än på marken, var spännande medan Clara tyckte att besöket i grottan (bergshangaren) var bättre.

Ulrica Lomalm ville bli pilot när hon var barn och är nöjd med besöket:
- Det är en jätterolig aktivitet som är bra ordnad, och med fina lekytor nere i hangaren.  

Där nere avlöser 7-åriga Lovisa Mårtensson sin bror Henry i sittbrunnen på en Draken.
- Det var lite konstigt med så mycket knappar, konstaterar hon, och framhåller inkrypandet i en pansarvagn som dagens stora behållning.

Det är brorsan Henry som sett till att hon och mamma Helena kommit hit.
- Jag ska bli pilot, säger 9-årige Henry självklart.

Familjen bor i Säve och Helena Mårtensson berättar att sonen tycker det är tråkigt att passagerarflyget försvunnit från fältet.

Ovan jord fortsätter barnen att vänta på plats i helikoptrar och flygplan. Vid skolplanet DA 40 får de hjälp att komma i sätet av 22-åriga Emma Freese, i ytterligare några veckor elev på Svensk Pilotutbildning.
- Efter uppflygningen får jag CPL-licens (commercial pilot license) och har teori för att flyga allt. Det som sedan krävs är typutbildning på exempelvis en (Boeing) 737. Det skulle vara coolt att flyga så stort som möjligt – gärna en 787 Dreamliner eller A380.

Emma Freese har som mål därutöver att söka sig till något av flygbolagen i arabländerna: Qatar Airways eller Emirates Airline.
- Jag längtar efter att komma ut i världen. Det skulle vara en stor sak att vara pilot och landa på en plats där kvinnor inte får köra bil.

Under två dagar har hon hjälpt barn i och ur den för henne välbekanta DA 40:an.
- Det har varit så kul att förklara hur den funkar för alla flygintresserade barn.

Roger Eliasson har varit chef för helikopterdivisionen på Säve och är nu vd för Aeroseum som är hans "baby". Bergrumsmuseet föddes efter att Fortifikationsverket 2001 ville "fylla med sand och svetsa igen portarna".

- Jag fick knäppgöksstämpel efter att jag framfört mina idéer. Men sedan strömmade det till 700 volontärer. Det finns gott om wannabes i flygbranschen, säger Eliasson.

Barnens flyghelg kom i år inte upp i fjolårets topp på 7 000 besökare, på grund av söndagens regn. Men ungdomssatsningen fortsätter: Aeroseum har fått pengar från regionen till två museipedagoger.
- Jag är lite religiös när det gäller att motivera ungdomar att studera. Vi vill få dem att förstå, när de står framför ett stort flygplan, att det är hur många yrkesgrupper som helst som varit med och tillverkat det, säger Roger Eliasson.

Mest läst