Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

3YNyaI4n4MtaFmTS-ZxEWvECn1w.jpg
Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Patient glömdes bort – fick försämrad syn

Mölndals sjukhus har anmält sig självt till Inspektionen för vård och omsorg efter att en patient fått bestående synförsämring på grund av utebliven vård.

Enligt lagen om Lex Maria är sjukvården skyldig att rapportera fel och brister inom vården som drabbar patienter till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I det aktuella fallet handlar det om en patient som remitterats från annat specialistsjukhus till ögonmottagningen på Mölndals sjukhus för behandling av förändringar i gula fläcken i vänster öga.

Patienten erbjuds vård med injektioner i vänster öga. Under pågående behandling upptäckte ögonmottagningen att även höger öga drabbats och injektioner påbörjades även på detta öga.

Samtidigt avbryts behandlingen av vänster öga då ytterligare injektioner inte bedöms kunna göra någon nytta. Behandling av höger öga fortsatte men glesades ut.

Efter den sista och sjunde behandlingen skulle patienten kallas för kontroll efter tolv veckor men kallelsen uteblir. Efter sju månader kontaktar patienten själv ögonmottagningen – men då var det försent.

Långa väntetider

Patienten får visserligen en injektion samma dag som denne kontaktar ögonmottagningen och ytterligare injektioner planerades. Men vid efterkontrollen upptäcks att synen försämrat i så hög grad att behandlingen avbryts.

Enligt sjukhusets anmälan till hade synförsämringen kunnat motverkas om behandlingen skett tidigare.

GP har i en rad artiklar skildrat de långa väntetiderna till ögonmottagningen på Mölndal.

I februari i år stod drygt 6 000 personer i kö till Sahlgrenskas ögonvård.

Enligt vårdgarantin ska alla som söker specialistvård erbjudas tid inom 90 dagar. Men bara hälften av dem som söker ögonvård på Sahlgrenska får hjälp inom den tidsramen. Motsvarande siffra för riksgenomsnittet för ögonvården är 68 procent.

I augusti berättade GP att det fattades sex operationssjuksköterskor på ögonoperationsavdelningen som då hade behövt 14 operationssjuksköterskor för att då ha normala väntetider. De som fick vänta längst på operation är gråstarrpatienterna.

LÄS MER: Förvärrat läge för kötider till ögonoperation

Madeleine Zetterberg är tillförordnad chef ögonsjukvården inom Sahlgrenska universitetssjukhus. Enligt henne kvarstår personalbristen och de långa väntetiderna.

– Vi arbetar med att försöka lyfta löner och korta arbetstiderna, både för att behålla den personal som vi har och rekrytera nya. Vi försöker också sluta nya avtal med externa kliniker, både vad gäller operationer och behandlingar, säger hon.

LÄS MER: Lång väntan på vård för ögonproblem

Mest läst