Omöjligt krav: skänka enbart till svenska hemlösa

Göteborgs Räddningsmission har satt upp ett 40-tal skyltar på parkbänkar och soptunnor. Ambitionen är att det ska hjälpa de allt fler hemlösa i Göteborg.
– Siffrorna går åt fel håll. Vi bildades för 65 år sedan. Då delade vi ut mat och kläder till hemlösa göteborgare. Nu är det 2017 och vi gör precis samma sak, säger Joachim Lundell, insamlingsansvarig.

ANNONS
|

I dag är det enligt räddningsmissionen 1600 människor som lever i akut hemlöshet i Göteborg, varav 600 är barn. En siffra som har ökat under åren. Enligt Joachim Lundell har det också skett en förändring i vilka som inte har något boende.

– I dag är det inte en spritgubbe som ligger på en bänk. I dag är det en barnfamilj som inte har råd med bostad. Det är invandrare och svenska familjer och för att vara tydlig så hjälper vi hemlösa i Göteborg. För oss är frågan om ursprung helt ointressant.

Joachim Lundell berättar att personer har kontaktat honom som säger att de vill skänka pengar till specifikt svenska familjer. Då tvingas han säga nej.

ANNONS

– Då får jag be dem att söka sig till någon annan för så arbetar inte vi.

Har startat en gerillakampanj

”För 140 kr har du sett till att en hemlös får sova i en säng i natt”, står det på en kartongskiva upptejpad på en bänk vid Järntorget. Meddelandet är ett av ett 40-tal som i fredags sattes upp av räddningsmissionen på bänkar och soptunnor runt om i Göteborg. Organisationen väljer att själva kalla det för en gerillakampanj.

– Vi har ju också kampanjer på spårvagnar och i GP men vi vill finnas i gaturummet för det är där vi jobbar och det är där vår målgrupp finns, säger Joachim Lundell.

Fått in mer pengar än i fjol

Kampanjen har tagits fram av reklambyrån Cordovan Communication och vill få göteborgare att skänka pengar via betalappen Swish. Pengarna ska gå till jourboende och mat för hemlösa men det är för tidigt för att veta vilken effekt kampanjen har.

– Det är svårt att se vilka Swish-inbetalningar som kommer varifrån men vi har sett en liten uppgång under helgen. Swish-kampanjen i sig har också gått bättre än i fjol, säger Joachim Lundell.

Det ökande givandet är dock inte unikt för räddningsmissionen. De senaste åren har gåvor från allmänheten ökat mer eller mindre stadigt.

ANNONS

Svenskarna skänker mer än någonsin

Svensk Insamlingskontroll är en ideell förening som beslutar om en välgörenhetsorganisation ska få ett så kallat 90-konto, vilket är ett kontonummer som fungerar som en form av kvalitetsstämpel för organisationerna och ställer krav på låga overheadkostnader och god insyn.

Föreningen för också statistik över insamlade pengar. De senaste 10 åren har gåvor från allmänheten till organisationer med 90-konton ökat från drygt 4,5 miljarder kronor år 2007, till strax under 7,3 miljarder kronor 2016.

Joachim Lundell är glad över utvecklingen men menar att man också måste ta in den ekonomiska utvecklingen i landet när man tittar på ökningen.

– Svensken har det ganska bra och ser vi till givandet i stort i Sverige finns det stor potential. För givandet hänger inte riktigt med den ekonomiska utvecklingen de senaste åren, säger han.

ANNONS