Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Bild - 1

Omöjligt boka färdtjänst - många chaufförer lediga

Under delar av dagen har inga resenärer kunnat beställa färdtjänst. Det beror på att Taxi kurir inte levererat den avtalade mängden taxichaufförer, enligt färdtjänsten. "Uselt", menar Anders Westgerd på GIL, som arbetar för funktionsnedsattas rättigheter.

Resenärer som vill beställa färdtjänst i dag får antingen tänka om eller ordna privata alternativ. Anledningen är att många av Taxi kurirs chaufförer har tagit ledigt för att fira Eid-al-Adha, enligt färdtjänsten. Taxi kurir är förvaltningens största leverantör, men under delar av dagen har de inte levererat några bilar alls utöver fasta körningar som exempelvis skolskjuts.

– Vi hade vissa tider i dag då de inte kunde leverera någonting, säger Emma Qvarfordt, chef för reseservice.

Anders Westgerd på GIL, som arbetar för funktionsnedsattas rättigheter, tycker att beteendet visar att företaget värdesätter kunder med funktionsnedsättning mindre än andra.

– Det är rent jävla uselt, säger han.

Han tycker att färdtjänsten ska utkräva ansvar från Taxi kurir – i rätten, om det blir nödvändigt. Annars uppfattas både förvaltningen och företaget som oseriösa, menar han.

– Det är klart att taxi kurir vet om detta. Det kommer inte som ett brev på posten att många vill vara lediga just i dag.

Färdtjänsten uppger att man på onsdagen, alltså i går, fick en förvarning från Taxi kurir om att bolaget skulle ha svårt att köra med lika många bilar på torsdagen som en vanlig dag. De fick dock inte uppfattningen om att det handlade om en så allvarlig störning.

I dag har det dock handlat om 150 bilar, som under dagen saknats helt.

– Vi har avtal med flera olika företag. Vi har gjort vad vi har kunnat för att täcka upp, men det finns inga möjligheter att täcka upp med hundra fordon. Det finns inga företag som sitter och väntar och kan täcka upp med så kort varsel för så många fordon, säger Emma Qvarfordt.

Enligt Emma Qvarfordt kan agerandet innebära ett avtalsbrott.

– Kan man inte leverera så kan man säga att de inte lever upp till avtalskraven, säger Emma Qvarfordt.

Samtidigt går det att beställa en vanlig taxi i centrala Göteborg, när GP ringer till Taxi kurirs beställningsnummer.

Färdtjänst ser det här som ett avtalsbrott. Hur vill ni bemöta det?

– Vi tar det på största allvar och gör det vi kan och har varit väldigt restriktiva med att ta emot beställningar under dagen, säger Tomas Andersson, vd för Taxi kurir Göteborg.

Men det har gått att beställa taxi i centrala Göteborg med kort varsel, men inte färdtjänst hur förklarar ni det?

– Då kan det vara en tid eller plats som inte krockar med leveranserna, säger han.

Hur gör ni prioriteringen att inte köra färdtjänst?

– Vi försöker styra resurserna till dem. Men förklaringen är att det här är en väldigt taxiintensiv vecka, i dag är det en högtid som gör att färre bilar är igång, säger han.

Färdtjänst säger att ni inte hört av er till dem om det här förrän i gårkväll, varför hörde ni inte av er tidigare?

– Det har vi gjort. Annars sitter jag med fel uppgifter, säger han.

Varför har ni inte tagit in vikarier?

– I vår bransch är det stor förarbrist. Det finns inga chaufförer som sitter hemma, säger han.

Mest läst