Omöjligt använda varningssystem på vagnarna

ANNONS
|

Göteborgs Spårvägar testade förra året samma kollisionsvarningssystem som finns på många moderna personbilar, bland annat på bilar från Volvo Cars, på två spårvagnar.

- Men det fungerade inte alls, säger Niclas Olsson, trafikchef på Göteborgs Spårvägar.

Utrustningen varnade för mängder av fotgängare, för cyklister och för väntande passagerare vid hållplatserna.

- Skall vi förse spårvagnarna med ett liknande system måste de modifieras kraftigt annars skulle det i praktiken larma hela tiden när vi kör i centrala stan.

Ett automatiskt bromssystem skulle av samma anledning vara omöjligt att införa; spårvagnarna skulle nödbromsas i tid och otid när fotgängare passerade framför vagnarna.

ANNONS

- Vi måste först hitta ett användbart system för kollisions- eller påkörningsvarning, säger Olsson.

Det fanns inga tekniska fel på den spårvagn som körde på en buss i Gamlestaden i fredags.

Den tekniska undersökningen av olycksvagnen, M32 449, avslutades vid lunchtid på tisdagen.

- Vi har inte funnit några fel, varken på bromssystemen eller på andra system, säger Maria Andersson, utredningsledare på Göteborgs Spårvägar.

Spårvagnen höll 32 km/h i kollisionsögonblicket.

Mycket tyder därför på att olyckan berodde på den mänskliga faktorn liksom nästan alla spårvagnsolyckor som inträffat i Göteborg de senaste 30 åren.

- Vi behöver bättre stöd till förarna under körningen, säger Olsson. Ett effektivt varningssystem och en bra arbetsmiljö.

- Men vi måste också se till att arbetspassen inte blir för långa och för ansträngande,

Enligt nu gällande avtal är arbetstiden för spårvagnsförare i Göteborg maximalt nio timmar och 20 minuter per dag med 40 minuters rast efter högst fem timmar.

Många busschaufförer jobbar några timmar på morgonen, har ledigt under dagen och jobbar åter under eftermiddag och kväll,

- Men vi har inga delade pass som inom busstrafiken, säger Olsson.

Fakta: Färre olyckor

Femårsperioden 2009-2013 inträffade i snitt 15 kollisioner mellan spårvagnar per år.

ANNONS

Under samma period inträffade i snitt 125 rapporterade tillbud till kollision per år.

Femårsperioden 1985-1990 inträffade i snitt 31 kollisioner mellan spårvagnar per år.

Femårsperioden 2009-2013 inträffade i snitt 28 påkörningar av fotgängare per år.

Under de fem åren dödades 8 personer när de blev påkörda av spårvagnar.

Femårsperioden 1985-1990 inträffade i snitt 80 påkörningar av fotgängare per år.

Under de fem åren dödades 17 personer när de blev påkörda av spårvagnar,

ANNONS