Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/2

Odenjung om skolkommissionen: "Jag är jättebesviken"

Skolkommissionens förslag för att lyfta den svenska skolan sågas av Helene Odenjung (L), kommunalråd i Göteborg. Men hennes politiska motståndare, kommunalrådet Karin Pleijel (MP), välkomnar den nationella strategin.

– Kommissionen hade ett guldläge och levererar halvmesyrer. Jag är jättebesviken över att de inte är tydliga med att kommunerna inte har klarat av sitt uppdrag som huvudman. Jag hade förväntat mig ett förslag om att förstatliga skolan igen. Det här dubbla huvudmannaskapet vi har är ju så dåligt, säger Helene Odenjung, skolpolitisk talesperson för allianspartierna i Göteborg.

Kommissionen vill bland annat inrätta regionala skolmyndigheter över landet för att stötta svaga skolor på nära håll. Ett ökat statligt tillskott till sådana skolor är ett annat förslag. Till skillnad från Helene Odenjung anser Åsa Fahlén, ny ordförande för Lärarnas Riksförbund, att kommissionens förslag går i rätt riktning.

– Staten skjuter fram sina positioner för att vi ska få en ökad likvärdighet och höja kunskapsresultatet och jag tycker att förslaget innebär att vi får ett ökat statligt ansvarstagande, både när det gäller finansiering och resultatuppföljning, säger hon.

LÄS ÄVEN: Eleverna är positiva till lottning

I OECD:s Pisa-rapport 2012 rasade de svenska elevernas resultat i matematik, naturvetenskap och läsförståelse. I nästa rapport, tre år senare, ökade visserligen resultatet något samtidigt som klyftan mellan elever med höga betyg och låga betyg ökade. Skolkommissionen presenterade i går en lång lista av åtgärder för att öka resultaten. 

Lottning föreslås

Ett förslag är att införa obligatoriskt skolval för alla och att populära skolor ska kunna använda lottning som urval. Friskolorna använder sig dag av ett kösystem och syskonförtur och de kommunala skolorna av närhetsprincipen. Syftet är att få en allsidig social sammansättning av eleverna i klasserna för att minska klyftorna.

– I stället för att se till att alla våra skolor är attraktiva och bra för alla elever föreslår man lottning till bra skolor, men det löser inte problemen med segregationen i samhället. Det innebär att vi får ett system där duktiga elever får bli till draghjälp för svaga elever på mindre populära skolor. Visst, det fungerar men det kan inte vara ett skäl till att förhindra föräldrar från att välja skola till sina barn. Ska man då säga till ett barn: Du är för duktig och därför får du inte välja bort en dålig skola. Det kan inte vara rimligt, säger hon.

Det viktigaste är att vi får en borgfred

För Karin Pleijel (MP), kommunalråd med ansvar för skolan i Göteborgs kommun, väger kommissionens betoning på nationella målsättningar, tungt.

– Det viktigaste är att vi får en borgfred som skolminister Gustav Fridolin uttrycker det, en politisk fred kring skolan. Jag tycker att kommissionens förslag är en bra utgångspunkt för det fortsatta arbetet och det är viktigt att alla i samhället kan känna tillit till att det som sker i skolan är baserat på forskning och inte tillfälliga ryck. Kommissionens förslag till åtgärder liknar mycket av det vi kommit fram till lokalt här i Göteborg där undervisning och kvalité står i fokus, säger hon.

Möjlighet till kontinuerlig vidareutbildning

Kommissionen sätter också fokus på betydelsen av möjlighet till kontinuerlig vidareutbildning för lärare. Något som välkomnas av Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

– En styrka är att vi nu har fått en nationell strategi för skolan och jag är extra stolt över att lärarnas villkor och behov av att utvecklas under hela sitt yrkesliv har lyfts. Det räcker inte att dutta med några extra kurser på lärarhögskolan, säger hon.

Nu ska kommissionens förslag skickas på remiss till berörda myndigheter och instanser.

Mest läst