Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

En tidigare demonstration mot Västlänken och trängselskatt på Götaplatsen 2014. Bild: Jessica Segerberg.

Nya protester mot Västlänken

Organisationen Västsvenska Folkinitiativet kräver att Västlänken stoppas. – Den ska inte bli färdigbyggd, säger en av demonstranterna.

De senaste åren har organisationen Västsvenska Folkinitiativet samlats utanför kommunfullmäktiges lokaler när politikerna sammanträder för att visa sitt missnöje. Ett av besluten de protesterar mot i samband med torsdagens kommunfullmäktigemöte är den planerade byggnationen av Västlänken, den åtta kilometer långa järnvägsförbindelsen inne i Göteborg med stationer i Haga, Centralstationen och Korsvägen. Av de åtta kilometerna är sex planerade att gå i tunnlar.
 
– Vi brukar stå utanför och protestera när de träffas. Vi hoppas kunna bli ett hundratal i alla fall även om vädret är dåligt, säger Kerstin Lidbeck, som är volontär.

"Den ska inte bli färdigbyggd"

Flera organisationer har protesterat mot Västlänken, bland annat Nätverket Trädplan Göteborg, Griniga Gubbar och Västsvenska Folkinitiativet. De senare startade 2014 för att visa sitt missnöje mot att trängselskatten genomfördes i Göteborg trots att en folkomröstning visat att majoriteten av väljarna inte ville ha trängselskatt. Men missnöjet riktar sig även mot det planerade bygget av Västlänken. 

– Den ska inte bli färdigbyggd, för den är en katastrof ekonomisk och miljömässig katastrof. Försöker de bygga klart den så kommer leran att förstöra den, det har ju en mängd experter kommit fram till. Dessutom är den inte för Göteborgarna, utan för pendlare som ska komma hit. Men jobben finns ju i utvecklingsområden som Hisingen dit rälsen inte går, säger Kerstin Lidbeck.

"Bra att alla röster hörs"

Trafikverket har en annan bild av leran och bygget.

– Två tredjedelar av Västlänkens tunnel kommer att gå genom berg. När det gäller leran, har vi goda erfarenheter efter bygget av Götatunneln. Få jordar i världen är så noga kartlagda som Göteborgsleran och inför bygget av Västlänken har vi gjort mycket omfattande geotekniska markundersökningar. Just nu pågår dessutom bygget av Marieholmstunneln, som byggs i samma Göteborgslera, säger Agneta Eklund som är kommunikatör för Västlänken på Trafikverket.

Miljöpartisten och kommunalrådet Ulf Kamne är en av politikerna som får kritik av de som protesterar utanför fullmäktigemötet.

– Det är bra att alla röster hörs och att det finns ett engagemang, även om jag inte håller med dem, säger han.

Mest läst