Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Snart ska Styr&Ställ ersättas med ett nytt hyrcykelsystem. Trafikkontoret föreslår ett kommunalt system, som kommer att bli dyrare för såväl användare som skattebetalare.
Snart ska Styr&Ställ ersättas med ett nytt hyrcykelsystem. Trafikkontoret föreslår ett kommunalt system, som kommer att bli dyrare för såväl användare som skattebetalare.

Nya hyrcyklar kan bli dyra

Nästa hyrcykelsystem kan bli kommunalt – och en dyr historia för skattebetalarna. Orsaken är att det gällande avtalet låser alla reklamytor till 2026.

Sedan 2010 har man kunnat hyra Styr&Ställ-cyklar i Göteborg. Förutom användaravgifterna bygger systemet på att leverantören får ett antal reklamytor i betalning.

Det nuvarande avtalet går ut 2020, efter det att trafiknämnden utnyttjat en option att förlänga det ursprungliga avtalet i tre år.

Problemet – som ställt till det nu när kommunen vill få till ett nytt avtal, med fler cyklar – är att leverantörens avtal gällande reklamytorna sträcker sig ända fram till 2026. Man behöver alltså nya cyklar – men saknar reklamytor att betala med.

Den lösning som trafikkontoret nu föreslår bygger därför på att de nya cyklarna köps in av kommunen och bekostas av kommunen och användarna.

Dyrare för alla

Enligt kalkylen kommer det att hamna på en summa mellan 98 och 154 miljoner kronor, beroende på vilka cyklar man väljer. Av den summan tror man att användarna kommer att bidra med 30 procent – resten får alltså skattebetalarna skjuta till.

Partilösa kommunalrådet Martin Wannholt säger att det är en glädjekalkyl.

– Det är exklusive hela it-delen och det framgår inte heller om de tagit höjd för reparationer och stölder, säger han.

Istället för ett kommunalt cykelsystem vill han se att man utnyttjar andra reklamytor än de som är upplåsta i dagens avtal. Han säger att det utöver de 250 platser som dagens cykelleverantör har tillgång till finns lika många till. 

– Det smartaste vore göra en ny upphandling där man erbjuder 250 platser fram till 2026, och sedan en möjlighet att få 500 fram till 2030. Gör man så är det sannolikt att vi får ett nästan gratis system, som i dag. Det värsta som kan hända är att vi får skicka in en liten peng de första åren, säger han.

Nyhus inte nöjd

Och det är inte bara skattebetalarna som kommer att få ökade kostnader till följd av det nya hyrlånecykelsystemet. Trafikkontoret skriver i tjänsteutlåtandet att en marknadsundersökning visar att 72 procent av användarna skulle acceptera att betala 30 kronor i månaden, i stället för dagens 7,50 kronor. Det vill säga 360 kronor om året, mot dagens 75 kronor.

– Det finns alltså en potential att höja priset, skriver trafikkontoret.Trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S) är inte heller nöjd med förslaget från trafikkontoret, som ska upp i nämnden i nästa vecka.

– Vi har inte diskuterat det färdigt, men jag tycker att vi bör försöka få in någon typ av reklamintäkter, säger han.

Mest läst