Nya farthinder får ner hastigheten

ANNONS
|

En kartläggning som Västtrafik lät genomföra för ett par år sedan visade att busschaufförer utsätts för mycket stora påfrestningar, främst i ryggen, genom de många fartguppen i Göteborg.

Ambulanssjuksköterskor har vittnat om att skadade och sjuka far illa även om ambulansförarna sänker farten över guppen.

Men det finns fler alternativ till upphöjningarna i vägbanan än avsmalningar och chikaner.

I maj 2014 installerades fyra selektiva farthinder vid betalstationen på Öresundsbron för att få bukt med fortkörningarna genom betalstationen.

2013 körde 200 000 bilar fortare än 40 km/h trots att tillåten hastighet är högst 30 km/h.

ANNONS

–De höga farterna var en säkerhetsrisk för personalen på betalstationen och en olycksrisk för bilisterna, säger Håkan Kiendl, chef för betalstationen på Öresundsbrokonsortiet.

De selektiva farthindren består av en lucka som sänks ner fem-sex centimeter ivägen och skapar ett gupp när ett fordon närmar sig platsen i för hög fart.

I juli 2013 var det 16 299 bilister som körde mer än 40 km/h vid betalstationen. I juli 2014 var det endast 2 153.

–De nya farthindren fungerar väldigt bra, säger Kiendl. Vi har fått ner hastigheterna och det går mycket lugnare genom betalstationerna än tidigare.

Selektiva eller dynamiska farthinder har funnits på marknaden några år.

De aktiveras med elektronisk utrustning som radar eller induktionsslingor som läser av vilken fordonstyp som närmar sig och vilken hastighet fordonet håller.

De selektiva hindren ärr dyrare än konventionella gupp i vägbanan men de påverkar endast bilister som kör för fort, övriga får en behagligare resa.

Bilförarna informeras om hindret på en bildskärm och en lucka fälls ner i marken när ett fordon kör för fort.

ANNONS

–Till skillnad från vanliga vägbulor, som alla måste köra över, så belönar de selektiva farthindren alla som håller rätt hastighet, säger Marcus Raninger, marknadschef på Edeva som tillverkat de dynamiska farthinder som bland annat används på Öresundsbron.

–Det är endast fortkörarna som får en hårdhänt påminnelse om vilken fartgräns som gäller.

–Det kan också utrustas med mottagare för ambulans, polis och andra utryckningsfordon som gör att dessa kan passera obehindrat oavsett hastighet, säger Raninger.

Enligt Raninger klarar farthindren ett stort flöde av bilar i jämn hastighet.

–Ingen behöver sakta in under den tillåtna hastigheten för att passera obehindrat, säger han.

Trafikkontoret i Göteborg har beslutat att tills vidare inte bygga selektiva farthinder.

”Vi följer utvecklingen av farthinder noga men vi har beslutat att inom överskådlig tid bygga konventionella gupp”, säger Thomas Berggren, teknisk specialist på trafikkontoret.

Enligt Berggren beror det främst på risken för sättningar i Göteborgsleran och de höga kostnaderna.

”Vi kan få tio vanliga farthinder för samma pris som ett dynamiskt farthinder”, säger han.

Göteborg testar nu ett nytt utförande av farthindren, med brant påfartsramp och lång avfartsramp. Antingen läggs ett nytt lager asfalt sju-åtta meter ”bakom” hindret eller så höjs hela vägbanan bakom hindret.

”Det ger en mjukare överfart för alla som hålet måttliga hastigheter”, säger Berggren.

ANNONS