Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

stream-binary
Har hittat utrymme i budget för att bygga fyra spår vid stationerna i Haga och Korsvägen från start. Bild: Olof Ohlsson

Nya beskedet: Västlänkens stationer får fyra spår

Trafikverket meddelar att man nu från start kommer att bygga fyra spår vid stationerna i Haga och Korsvägen. Kostnaden beräknas bli en halv miljard kronor.

Tanken är att Västlänken ska vara en tvåspårig järnvägstunnel. Men sedan tidigare har man beslutat att vid Centralstationen ha fyra spår. Däremot var planen att man vid Haga och Korsvägen enbart skulle förbereda för möjligheten att bygga fyrspår.

Att man nu väljer att bygga ut direkt menar Trafikverket har att göra med budgeten.

– Vi har i princip fått in alla stora entreprenader och vad de kostar och då ser vi att vi inte bara klarar den befintliga budgeten utan ser att vi också klarar att inrymma att bygga fyrspår, säger Bengt Rydhed, t.f. regiondirektör för Trafikverket Väst.

Ska inte leda till extra kostnader

Kostnaden för fyrspår vid Korsvägen och Haga beräknas enligt Trafikverket bli en halv miljard kronor. Men Bengt Rydhed påpekar att det inte kommer att bli en extra kostnad utan att det ingår i den planerade budgeten, 20 miljarder kronor i 2009 års penningvärde.

LÄS MER: Trafikverket: "Byggstart i slutet av maj"

LÄS MER: Så kommer Göteborg att se ut när Västlänken byggs

Att man väljer att investera i fyrspår istället för att få en minskad total kostnad för byggprojektet menar regiondirektören beror på fördelarna som fyrspåren ger.

– Vi vet att det här ger positiva effekter på kapacitet, punktlighet och robusthet. Man kan köra ännu fler tåg i Västlänken genom att ha fyra spår vid stationen och det blir en mindre risk för störningar eftersom tåg kan passera varandra, säger Bengt Rydhed.

LÄS MER: Så ska ska Trafikverket klara Västlänkens budget

Det är ju väldigt tidigt i processen här. Hur trygg är du med att ni faktiskt har extra utrymme i budgeten med tanke på allt som ska hända framöver?

– Det finns alltid en osäkerhet och man vet aldrig till 100 procent förrän man har byggt färdigt. Men frågar du mig i dag känner jag mig väldigt trygg med att vi kommer att klara budget.

Stoppa Västlänken Nu är kritiska

Beskedet om att Trafikverket nu ska bygga ut fyrspår från start har också lett till reaktioner från Stoppa Västlänken Nu. Mats Lövgren, som är samordnare för nätverket, påpekar att han bland annat är mycket skeptisk till att utbyggnaden vid Haga och Korsvägen enbart skulle kosta en halv miljard kronor.

Han menar också att beslutet inte kommer sig av en öppning i budgeten, utan som en följd av nätverkets tidigare kritik mot Västlänken.

– Vi har haft alla rätt hittills i den här frågan vilket framtvingar Trafikverket att göra den här paniklösningen, säger Mats Lövgren.

Mark- och miljööverdomstolen har tidigare beslutat att ge verkställighet för bygget av Västlänken och det första spadtaget för det omdebatterade projektet ska tas på onsdag.

Trafikverkets beskrivning av fyrspårens effekt på kapaciteten

Fyra spår istället för två spår på stationerna vid Haga och Korsvägen innebär att den teoretiska kapaciteten, d.v.s. det möjliga antalet ankomster och avgångar per maxtimme, vid Göteborg C ökar från 152 till 192. Motsvarande siffra idag för den befintliga säckstationen i Göteborg C är 72 möjliga ankomster och avgångar.

Källa: Trafikverket

Mest läst