Ny Amerikaterminal i Göteborg

Kryssningsfartygen flyttar till Stigbergskajen när Frihamnen stängs nästa år. – Vi hoppas att det blir ett uppsving för Göteborg som sjöfartsstad, säger Jill Söderwall på Göteborgs Hamn.

ANNONS
|

I år är sista året som kryssningsfartygen kan lägga till i Frihamnen, därefter ska hela området bebyggas med bostäder och kontor.När det beskedet kom i somras fick Göteborgs ta sig en funderare på var kryssningsfartygen skulle ta vägen framöver.

– Vi kom fram till att det måste bli Stigbergskajen här vid vårt huvudkontor. Och det roliga är att det också kommer att knyta an till historien med de gamla Amerikabåtarna, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn.

Närmare till centrum

För 100 år sedan gick oceantrafiken härifrån, och nu ska kajen och delar av gamla Amerikaskjulet byggas om till nya Amerikaterminalen där kryssningsfartygen ska kunna anlöpa från våren 2018.

ANNONS

– Det kunde inte bli ett bättre läge med närheten till Haga, Majorna och Linné. Och det vackra Amerikaskjulet kommer att återuppstå som passagerarterminal där vi både kan presentera Göteborg och historien, säger hon.

Stigbergskajen byggs om och kommer att kunna ta emot fartyg med en maximal längd på 225 meter, vilket är 25 meter längre än i Frihamnen.

Renoveringar på gång

Tio meter av kajen ska rivas och byggas upp helt på nytt, pollare ska förstärkas och det ska byggas ramper och busshållplatser. Däremot behöver man inte muddra för att klara djupet. Renoveringen kommer att gå på 11 miljoner kronor.

– Det är en gammal kaj, Göteborgs första kaj för oceantrafik, och underhållsbehovet är stort. Nu ska vi hålla högt tempo för att hinna klart innan de första anlöpen, säger Jill Söderwall.

Förutspås bli mer attraktivt

Genom att kryssningsfartygen nu kommer att lägga till mitt i stan tror Göteborgs Hamn och Göteborg & Co att Göteborg kommer att bli ännu mer attraktiv som kryssningshamn.

Cirka hälften av kryssningsfartygen seglar i dag in under Älvsborgsbron och kan lägga till centralt. De allra största bjässarna får även i fortsättningen lägga till vid terminalen i Arendal.

I dagsläget är 17 fartyg inbokade till nya Amerikaterminalen 2018. Under 2017 är 40 anlöp inbokade hittills.

ANNONS

– Vi tror att Amerikaterminalen kommer att bidra till att fler kryssningsanlöp till Göteborg. Och bra välkomnande och erbjudande behövs för konkurrensen är stenhård, speciellt med Danmark, säger Jill Söderwall.

Kan konkurrera med andra hamnar

Hamnar som Århus och Skagen har tagit upp konkurrensen – och i Danmark slipper kryssningsrederierna betala statliga farledsavgifter, vilket de måste göra i Sverige, och trafiken till Göteborg har minskat på senare år.

– Kryssningspassagerarna gör så korta stopp och stannar bara i några timmar, då är det viktigt att har ett bra erbjudande. Vi har inget slott att komma med, men vi vet att Haga är mycket uppskattat och att göteborgarna är så trevliga och alla talar bra engelska. Och passagerarna tycker mycket om våra grönområden och parker, säger Jill Söderwall.

Med nya Amerikaterminalen knyter Göteborgs Hamn an till sin historia då Svenska Amerikalinjens Atlantångare m/s Gripsholm, Drottningholm, Stockholm och Kungsholm seglade just härifrån. Då hade göteborgarna folkfest i hamnen för att välkomna eller vinka av.

Amerikalinjen blev så småningom ett av världens ledande kryssningsrederier med en mycket exklusiv kundkrets. Sedan tog flyget över och passagerartrafiken slutade 1975.

Fakta: Kryssningsfartyg

Kryssningsfartygen har fått en allt större betydelse för turistnäringen i Göteborg på senare år.

2016, 34 anlöp,56 000 passagerare.

2015, 52 anlöp, 100 000 passagerare.

2014, 73 anlöp, 108 000 passagerare.

2013, 39 anlöp, 40 000 passagerare.

2012, 62 anlöp, 70 000 passagerare.

2011, 52 anlöp, 64 000 passagerare.

2010, 41 anlöp, 51 700 passagerare.

ANNONS