Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Ny färja på gång. I väntan på gång-och cykelbro ska en ny skyttel köpas in för pendeltrafiken över älven.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ny älvskyttel köps in i väntan på cykelbro

Kommunen vill bygga en gång- och cykelbro från Operan till Frihamnen men i väntan på den kommer troligen minst en skyttelfärja att köpas in.

Trafikkontoret vill nu ha klartecken från politikerna i kommunledningen för att tillsammans med Västtrafik beställa en tredje skyttelfärja av samma sort som de två - Älveli och Älvfrida - som sedan våren 2015 går över älven mellan Lindholmspiren på Hisingen och Stenpiren (tidigare Rosenlund) på södra sidan.
I köpet av Älveli och Älvfrida ingick en option på att köpa ytterligare två skyttelfärjor. Trafikkontoret och Västtrafik är överens om att de vill beställa en av dessa två. Precis som Älveli och Älvfrida ska nästa skyttel ha plats för 298 passagerare och 80 cyklar, ha likadana ändar så att den aldrig behöva vända för att kunna lägga till. I dag drivs skyttlarna med diesel men de kan byggas om till elektrisk drift för att minska sin klimat- och miljöbelastning. Hur den tredje skytteln ska drivas behöver diskuteras vidare, skriver trafikkontoret.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Beslut inom kort

Nu på torsdag, 24 november, väntas trafiknämnden för sin del ta ställning till förslaget. Förhoppningen är sedan att Västtrafik ska beställa nybygget senast i april nästa år, 2017, och att skytteln ska vara på plats i Göteborg 2018.
Exakt vilken sträcka över älven denna tredje skyttel ska trafikera är ännu inte klart. Kommunen har i flera utredningar pekat på behovet av att bygga en gång- och cykelbro över älven i Östra Hamngatans förlängning och i riktning mot Backaplan. I praktiken kan det betyda en bro från kajspetsen utanför Operan och över till Bananpiren i Frihamnen. Trafikkontoret har i uppdrag att planera för en sådan bro men bedömer att den inte kan vara byggd förrän efter 2021.

Färjan kan flyttas runt

Fram till dess ska den tredje älvskytteln i stället göra en del av jobbet. Och en fördel med färjan är, enligt trafikkontoret, att den vid behov kan flyttas runt i detta stora område där så mycket nytt ska byggas: de olika pirarna i Lundbyhamnen, och innanför den Lundbyhamnen, Lilla Bommen (där nya Hisingsbron byggs och gamla Götälvbron ska rivas) och längre uppströms mellan Ringön och Gullbergsvass.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.