Nu ska smöret bres gött

I en ny reklamkampanj smörar mejerijätten Arla med Göteborg. I "Bregottfabriken" byter man nu tillfälligt ut o mot ö och lanserar tillfälligt smöret under det nya namnet "Bregött".

ANNONS
|

Mitt i allt brus gäller det att sticka ut. Arla gör nu ett tappert försök där man försöker smöra förGöteborg genom att tillfälligt döpa om sitt varumärke Bregott till "Bregött".

– Allt blir lite härligare när man byter ut gott mot gött helt enkelt, dessutom är det ju faktiskt så man uttalar Bregott i många delar av Sverige, säger Arlas Katarina Klingberg i en kommentar till tidningen Resumé som var först med att skriva om den nya kampanjen.

Samtidigtlanserar Arla också den så kallade "Göttifieraren".

En plugin som man kan ladda ner till webbläsaren Chrome och som gör så att ordet "gott" förvandlas till "gött" när man surfar.

ANNONS

Frågan är bara hur "go" kampanjen är?

Enligt Resumé är den en flirt med Göteborg. Frågan är snarare om det inte är på landsbygden i områden som Dalsland, Värmland, Skaraborgstrakten och Bohuslän som bokstaven o ofta får prickar och får ord som till exempel "kola" att förvandlas till "köla".

Tanken bakom idén sägs vara att få kunderna att haja till. "Bregött"-smöret ska inte skiljasig i varken smak eller innehåll jämfört meddet vanliga Bregott-smöret. De nya paketen säljs också i en begränsad upplaga.

–Bregott är ett av Sveriges mest kända varumärken; vårt reklamkoncept Bregottfabriken har synts på tv i mer än tjugo år och Bregottpaketet är en självklarhet på nästan vartenda frukostbord vid det här laget. Därför är det extra kul att överraska lite. Paketet är en perfekt marknadsföringsyta som används alldeles för sällan säger Katarina Klingberg på Arla till Resumé.

ANNONS