Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

1/13

Nageltrenden exploderar i Sverige

Kromnaglar med spegeleffekt, fransk manikyr eller akrylförlängning. Alternativen var många när Nagelmässan för tredje gången anordnades i Göteborg.

Flaskor och tuber i rött, blått, grönt och rosa trängs med penslar och smycken i lokalen på Folkets hus vid Järntorget. Vid ett bord sitter Nooshin Farzad med fullt fokus på Stefanie Sjöströms pekfingernagel. Stefanie Sjöström läser till nagelteknolog, och passar på att utöver manikyren få en lektion i sitt framtida yrke.

– Jag har jobbat som make-up-artist i tio år. Nu vill jag utöka, och då känns det naturligt med naglar, säger hon.

Initiativtagaren- till mässan, nagelterapeuten Livia Palfalvi, säger att nagelbranschen blommat ut under de senaste fem åren. När hon flyttade till Sverige från Ungern för tio år sedan såg det annorlunda ut.

Hittat trogna kunder

– Jag var van vid en viss nagelkultur, men när jag kom hit upptäckte jag att det var helt annorlunda. Folk var rädda för konstnaglar, de tyckte de var fula, säger hon.

I dag har nagelsalongerna hittat trogna kunder, mellan 25 och 60 år gamla. Många vill ha så kallat gellack, som sitter kvar i ungefär en månad och används för att göra naglarna både starkare och snyggare. Lina Cohen, som driver en nagelsalong i Göteborg, presenterar den senaste trenden.

– Kromnaglar! Du får den här spegeleffekten, säger hon och pekar på en platta med blänkande lösnaglar i olika nyanser av rosa.

"Mycket skräp därute"

Lina Cohen säger att trenderna sprids snabbt, via videor och bilder på Youtube och Instagram. Men hon tycker att det är viktigt att kunderna granskar produkterna de köper kritiskt.

– Det finns mycket skräp därute, billiga material. Det är viktigt att arbeta med det som är godkänt av Läkemedelsverket.

Kvinnorna dominerar både lokalen och branschen i stort, men i en monter står Andreas Mattsson och presenterar sitt och sambons företag. Han trivs i branschen, och tror att fler och fler män kommer att upptäcka den, inte minst som kunder.

– Gränsen mellan manligt och kvinnligt börjar suddas ut, och vi bryr oss mer och mer om vårt utseende.

Han tror att det för män, liksom för kvinnor behövs förebilder som visar vägen.

– Personer man ser upp till, och vill efterlikna på ett eller annat sätt.

Mest läst