Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Näckande killar i Veckans svensk

De kastade kläderna för välgörenhet. Nu har killarna bakom kalendern Fratres chansen att vinna veckans svensk.

För ett par år sedan badade Jonas Karles och hans fyra vänner badtunna på en svensexa. De tyckte att det var så trevligt att de ville göra det till en tradition.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Men ska vi ha det gôtt ska någon annan få det gôtt också, säger Jonas Karles.

Tillsammans skapade vännerna kalendern Fratres som bland annat innehåller svartvita bilder på när fiskar och mekar med bilen med endast de mest privata delarna skylda. Alla pengar som kalendern drar in efter tryckkostnader skänker de till Stadsmissionen. Det gjorde Tv4-programmet Veckans svensk intresserade.

– Först var vi lite tveksamma till att vara nakna framför tv-kamerorna men när de förklarade att det är ett underhållningsprogram som hyllar folk som gör bra saker tackade vi ja. Beskrivningen passar perfekt på oss, vi skänker pengarna och att vara naken får väl betecknas som roligt, säger Jonas Karles.

I programmet utser tittarna varje vecka en av fem nominerade till Veckans svensk. I går var tv på plats på Öckerö när vännerna tog bilder för nästa års kalender. Årets upplaga har hittills sålt i 120 exemplar och dragit in 6 775 kronor till Stadsmissonen. Men gänget bakom hoppas att uppmärksamheten i tv ska sätta fart på försäljningen.

– VI har som mål att dra in 150 000 kronor, då måste vi sälja 1500 exemplar, säger Jonas Karles.

Han tror att de har chansen att ta hem titeln i fredagens program.

– Om vi bara får snurr på vår nya Facebooksida tror jag att det kan gå. Men egentligen har vi redan uppnått vårt mål som är att inspirera andra att göra något roligt som ger en vinst de kan skänka till något bra ändamål.

Först var vännerna lite nervösa för vad Stadsmissonen skulle tycka om nakenkalendern. Men enligt Jonas Karles oroade de sig i onödan.

– De tyckte att det var jättekul. De sa att det var det mest kreativa sättet att samla in pengar de har sett och att de fick ett gott skratt på kontoret.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.