Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Rödsvart konkurrens. MTR konkurrerar med priser och fräscha, nya tåg, men är 15-20 minuter långsammare på sträckan.

MTR redo ta upp kampen med SJ

Klockan 13.51 på måndagen stannade det röd-svarta tåget på Göteborg C. Första provturen med den tuffaste konkurrenten till SJ:s snabbtåg hade klarat resan från Stockholm utan problem och var fyra minuter tidigt.

- Det är en ren fröjd att köra tåget, säger Björn Nettervik, trafiksäkerhetschef på MTR Express. Fruktansvärt bra acceleration, bra fäste i blötan i dag och lätt att klara tidtabellen.

- Vi var åtta minuter sena i Gnesta men fyra tidiga till Göteborg. Made in Switzerland. Schweizisk kvalitet rakt igenom.

Det nya tåget, som drogs upp från Stadlers fabrik i Bussnang utanför Zürich häromveckan, består av fem vagnar med sammanlagt 245 sittplatser, en minimal bistro, vridbara led-lampor på alla platser och en oherrans massa trappor upp och ner över boggierna. Toppfarten är 200 kilometer i timmen.

I början av mars blir det kommersiell premiär för MTR Express på svenska spår.

MTR börjar med fyra tåg om dagen i varje riktning mellan Göteborg och Stockholm, ökar utbudet i april och kör från augusti åtta avgångar i varje riktning, varav sex i "peak-tid".

Vissa bedömare tror att SJ kan förlora en tredjedel av sina resenärer på paradsträckan.

MTR och SJ slåss om samma kunder men MTR har nya, fräscha tåg och en extremt kapitalstark ägare i Hongkong bakom sig.

Striden kommer att föras med priset som vapen. Biljettpriserna sjunker troligen med 10-15 procent i vår, SJ har redan sänkt priserna för sina billigaste andraklassbiljetter med 100 kronor.

- Vi satsar på det klasslösa resandet, säger Mikael Hallberg, kommersiell chef, på MTR Express. Vi har inte första och andra klass, det är premiumstolar rakt genom hela tåget.

- Men det blir tre prisnivåer med ett riktigt lågt pris, ett lite högre med ökad flexibilitet för avbokning och ombokning och ett lite dyrare där det ingår mat och dryck.

Alla prisnivåerna har dynamisk prissättning på samma sätt som SJ; ju tidigare man köper biljett desto billigare är det.

Biljettförsäljningen inleds strax före jul sedan MTR utvecklat ett eget bokningssystem. SJ ville inte släppa in MTR i sitt system.

Målet för MTR Express är att ta över en stor del av de ungefär 17 000 resorna som varje dag görs mellan Göteborgs- och Storstockholmsområdet.

I dag åker hälften bil medan tåget står för knappt 30 procent och flyget drygt 20 procent.

- Vi vill locka människor som reser med flyg, buss, bil och med SJ, säger han. Vi kör med moderna, miljövänliga tåg och erbjuder låga priser.

Men SJ är snabbare än MTR. Från tidtabellsskiftet i december kör SJ de flesta av sina snabbtåg på tre timmar och en minut. MTR behöver ytterligare 15-20 minuter på sig eftersom deras tåg inte har korglutning och får ta det lite lugnare i kurvorna.

MTR, som sedan några år kör tågen i tunnelbanan i Stockholm och lokaltåg i flera städer i Kina, Australien och England, fick för två år sedan utrymme på spåren mellan Göteborg och Stockholm för att köra tåg från december förra året. MTR lovade trafikstart i augusti 2014 men tvingades skjuta upp premiären.

Från augusti 2015 kör SJ och MTR 26 snabbtåg och sju långsammare tåg i varje riktning mellan Sveriges två största städer varje vardag.

Bild - 2
Bild - 3
Mest läst