Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

MP i akut extramöte efter debattartikel i GP - intern oenighet

Trots stor global enighet om att klimatutsläppen snabbt måste strypas rejält fortsätter biltrafiken att öka, även i Göteborg. Och miljöpartisten Henrik Muncks förslag om spårvagnar genom Västlänken får inget stöd - inte ens från egna mp-ledningen?

Färsk statistik från trafikkontoret visar att biltrafiken i Göteborg ökade med två procent det senaste kvartalet, från april till och med juni. Lika stor var ökningen första kvartalet i år och hela förra året, 2015. Två huvudorsaker är den goda ekonomiska konjunkturen i Sverige och billigare bensin.

Det var bara när Göteborg införde trängselskatt 2013 som biltrafiken i stället minskade något. Men efter bara något år eller två började biltrafiken öka igen. Att befolkningen i göteborgsområdet ökar har bidraget till den utvecklingen.
Utbyggnaden av kollektivtrafiken, cykelnätet och försöken att få folk att minska på bilåkandet funkar alltså bara "sådär".

På tisdagen skrev Henrik Munck, MP, förste vice ordförande i trafiknämnden, i en debattartikel i GP, att "vi nu utreder en tunnelbaneliknande trafiklösning för Göteborg".

Artikeln väckte uppmärksamhet eftersom den handlar om att utreda förutsättningarna för att kunna köra även  spårvagnar genom tågtunneln Västlänken (som ska vara byggd cirka 2026-2027). 

Socialdemokraten Johan Nyhus, kommunråd med ansvar för trafiken och ordförande i trafiknämnden, gillar inte alls koalitions-kamratens utspel
– Det där är Henrik Muncks eget inspel, det får stå för honom och jag är inte ens säker på att det är miljöpartiets gemensamma hållning.
I sak är Johan Nyhus, S, minst sagt tveksam till vad Henrik Munck kallar en "tunnelbaneliknande" trafiklösning.

Nyhus tvivlar på att så kallade duo-spårvagnar - som kan växla mellan spår- och järnväg - verkligen skulle fungera tillräckligt väl rent tekniskt. Han är också tveksam till att blanda olika sorters kollektivtrafik - tåg och spårvagnar i tågtunneln, "tror att vi kommer att behöva hela kapaciteten i Västlänken till järnvägstrafik". Och inte minst förmedlar det socialdemokratiska kommunalrådet oro för att statliga Trafikverket, som ska bygga Västlänken, ska ogilla att göteborgspolitiker lägger till ytterligare önskemål till detta hett omdiskuterade mångmiljardprojekt. Och att Västlänken ska försenas och fördyras.

Men Henrik Muncks debattartikel i GP har också skapat turbulens i det egna partiet. Hela MP.s fullmäktigegrupp kallades på tisdagskvällen till ett snabbinkallat extramöte, för att, enligt uppgift till GP "diskutera arbetsformerna" med anledning av att Munck ska ha rundat sitt eget parti i frågan.

När GP når Henrik Munck vill han inte kommentera extramötet.
– Jag är själv på möte med stadsdelsnämnden i Västra Göteborg där jag är ordförande. Det är bättre att Ulf Kamne (MP:s kommunalråd och gruppledare i fullmäktige) får svara på det.

Enligt uppgift till GP ska dessutom Johan Nyhus, S, ha hotat att avbryta allt samarbete med sin förste vice ordförande i trafiknämnden, alltså Henrik Munck, på grund av debattartikeln. Men inte heller den uppgiften vill Munck kommentera.

– Det får Johan Nyhus svara på, säger Henrik Munck till GP på tisdagskvällen.

När GP når Ulf Kamne efter mötet säger han att Henrik Munck och Johan Nyhus uppenbarligen har dragit olika slutsatser kring om en tunnelbana vore möjlig eller inte.

– Det är olyckligt att vi inom partiet inte har talat ordentligt innan Henrik Munck skrev sin artikel. Vi ska nu prata med S och V och reda ut vad det är som gäller.

Men ska tunnelbanan utredas eller inte?

– Det är många saker som utreds men jag kan inte uttala mig om det är realistiskt eller inte, säger Ulf Kamne.

Mest läst