Körsbärsträd ska förena tre områden runt Kungsportsavenyns nedre del. Den första delen i körsbärsetappen är att det så kallade Millenniemonumentet försvinner. Det har varit kringgärdat av problem, ända sedan installationen vid millennieskiftet.
När Stockholm ratade verket var Göteborg snabbt framme och tackade ja. När placeringen blev klar, glömde "någon" av att kontrollera huruvida det fanns kvar gamla lämningar, eftersom någon arkeologisk utgrävning aldrig hanns med. De fanns kvar och skadades.
Monumentet, som sedan hamnade i Chalmers ägo, har efter installationen fungerat väldigt sällan. Det presenterades som interaktivt, det skulle visa bilder uppe på masten och det skulle komma ljud från andra ställen. För det mesta funkade ingenting.
De tunga bronsbänkarna i en cirkel, drabbades också av problem, fast av helt annan art. Det stod millennium.org ingjutet i metallen. När ingen kontrollerade och betalade för att ha kvar domänen, hamnade adressen istället på en pornografi-site av grövsta slag. Det blev så pinsamt att två bänkar fick lyftas bort. Oklart vem som lagt rabarber på dem i dag.
När monumentet väl är väck kommer grus och gatsten att finnas kvar i cirkeln, som ska bevaras för kommande event och julkalas. Femtontalet körsbärsträd ska planteras fördelade i tre dungar.
Ambitionen är att plantering av fler nya körsbärsträd ska fortsätta över Kungsportsavenyns nedre del in i Bältesspännarparken. Det blir av samma slag som också pryder gamla Högskoletomten, där statyn av Charles Felix Lindberg promenerar.
Tanken är att träden ska bilda "ett blommande tak och effektbelysning kommer att lyfta fram dess grenverk, även under den avlövade tiden", heter det från park- och naturförvaltningen.
Vårlökar som krokus och scilla kommer att planteras på grässlänten ner mot Vallgraven. Det blir nya bänkar med utsikt över både vatten och aveny. Avsikten är att platsen ska upplevas både vacker och trygg.
Chalmers äger monumentet, som nu demonteras och arkiveras i en lagerlokal på Chalmers.
– Det gäller att hitta en plats till ett unikt konstverk som kräver mycket kraft och resurser och är så tekniskt avancerat. Det finns ingen aktuell plats på Chalmers. Vi vill ju att allmänhetens ska kunna se det, säger Annika Priu, på Chalmers.
Konstnären Graham Stacey låg bakom verket, där Peter Ullmark var samordnare.