Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/4

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Metros avtal med Västtrafik uppsagt

    Vid årsskiftet kommer Metro inte distribueras inom Västtrafiks kollektivtrafik längre. "Avtalet är uppsagt av Metro själva", säger Jens Holmberg, pressinformatör på Västtrafiks presstjänst.

    Texten börjar under klippet.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Metro befinner sig i kris efter nya ägarens uttalanden. Mats Qviberg överväger exempelvis möjligheten att samarbeta med den högerpopulistiska sajten Nyheter Idag. TV4 har därför valt att bryta sitt samarbete med Viralgranskarna.

    LÄS OCKSÅ: TV4 bryter med Metro

    Debatten kring Metro fick Birgitta Losman, regionråd och gruppledare för Miljöpartiet i Västra Götalandsregionen, att vilja avsluta Västtrafiks avtal med tidningen. När hon undersökte hur det såg ut insåg hon emellertid att det redan har ett slutdatum, något hon bekräftade för GP:s krönikör Emanuel Karlsten redan under tisdagen.

    Beskedet bekräftas av Västtrafik.

    – Vi har ett avtal med Metro och det löper fram till årsskiftet. Avtalet är uppsagt av Metro själva. De sa upp det förra sommaren, säger Jens Holmberg, pressinformatör på Västtrafiks presstjänst.

    Varför har Metro sagt upp ert avtal?

    – De sa upp flera avtal i samma veva. Vi tolkar det som att det handlar om att de ville ha ett bättre förhandlingsläge själva, men det är Metro nog bäst lämpade att svara på.

     

     

    Avtalet löper på till årsskiftet

    Det nuvarande avtalet mellan Metro och Västtrafik gäller distribution ombord på spårvagnar och båtar i Göteborg. Dessutom ingår den dagliga så kallade "Plingsidan" i Metro. Det är en helsidesannons med information om vad som händer i kollektivtrafiken. 

    Hur den polemik som uppstått kring Metro kommer påverka den nuvarande distributionen är oklart. Enligt Västtrafiks VD är frågan i allra högsta grad levande.

    – Vi för en intern diskussion om hur vi ser på det här hos oss och inom politiken pågår en motsvarande diskussion. Om det sen föranleder ytterligare åtgärder får vi se, säger Lars Backström, VD på Västtrafik.

    På måndag kommer den styrande majoriteten i Västra Götalandsregionen att sammanträda. Då ligger Metro på agendan.

    – Jag vet inte om det går att avsluta avtalet tidigare än vad det är tänkt. Det viktigaste är att det avslutas, med tanke på de märkliga uttalanden som gjorts, menar Birgitta Losman (MP).

     

     

    "Vi reagerade kraftigt"

    Upprinnelsen till debatten kring Metro var att ägaren Mats Qviberg i en intervju med högerpopulistiska Nyheter Idag bland annat uttalade sig om vilka medarbetare de bör göra sig av med på redaktionen.

    – Vi måste rensa ut en del stalinister, skrev Mats Qviberg på Twitter om Metros reportrar. 

    På Västtrafik menar man att uttalandena är remarkabla. Man betonar vikten av att Metro är en politiskt obunden tidning som producerar seriösa nyheter, eftersom den distribueras i kollektivtrafiken.

    – Det är klart att vi reagerat på uttalandena som ägaren gjort, precis som många andra. Det är problematiska uttalanden och vi är en del av en offentlig myndighet, menar VD:n Lars Backström.

    Avtalet som finns mellan SL och Metro i Stockholm hänger också löst. Även där var det Miljöpartiet som initierade en diskussion om avtalet, men allt eftersom har allt fler partier uttalat sitt missnöje mot att Metro ska distribueras inom och med hjälp av lokaltrafiken. Birgitta Losman (MP) understryker att det är viktigt att reagera på den här typen av ändringar.

    – Vi reagerade kraftigt eftersom att det är en sak vad en enskild tidning gör, men vi i det offentliga måste agera när sånt här händer. Det var en uppseendeväckande intervju. Vi tar som parti avstånd från extremhögern och anser att det offentliga bör göra det också.

     

    Oklart hur Västtrafiks information ska förmedlas

    Plingsidan är enligt Västtrafik uppskattad. Därför behöver man en ny lösning för att förmedla den information som finns där i framtiden.

    – Vi tittar på olika lösningar. Framför allt funderar vi på om det är information som måste förmedlas via papper eller om man kan hitta en digital lösning istället.

    Ni har alltså ingen konkret plan i nuläget?

    – Nej, vi har inget slutgiltigt beslut om hur vi ska göra än, avslutar Lars Backström, vd på Västtrafik.

     

    GP har sökt Metros distributionsavdelning för en kommentar utan framgång.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.