Maurice avgör vem som får resa till rymden

ANNONS
|

Den brittiske entrepenören Richard Branson ligger bakom satsningen på rymdturism. Bolaget heter Virgin Galactic. Planen är att resorna ska börja nästa år från Spaceport America i New Mexico i USA.

Det är inte billigt - biljetten ligger på över 1,5 miljoner kronor. Men när verksamheten kommer igång väntas priserna sjunka - och inresset är redan stort.

Hittills har över 600 kända och okända från omkring 60 länder (inklusive Sverige) anmält sig för den två timmar långa turen, som kulminerar på över 10 mils höjd i upplevd tyngdlöshet.

Maurice Westerlund, specialist på flyg- och dykmedicin, med erfarenhet från intensivvård och med praktik i Örgryte, är nålsögat för dig som vill åka. Han ska se till att du uppfyller de medicinska kraven på hälsa och psyke.

ANNONS

- Transportstyrelsen hörde av sig i höstas i ett mejl. Jag var positiv och ägnade hela julen åt att läsa in en tjock bok - Space medicine. i våras åkte jag över till San Diego, blev medlem i Aerospace Medical Association och gjorde tentamen i rymdmedicin.

Nu är han en av omkring 50 läkare i världen som är certifierade av Virgin Galactic.

Patienter - eller rättare resande - kommer han att få sig anvisade genom bolaget. De kan vara från när eller fjärran. Undersökningen, som tar ungefär en timma, är omfattande och sker i Göteborg eller på annan plats.

- Jag ska göra en riskbedömning och ge grönt, gult eller rött ljus. Jag lämnar ett webbaserat omdöme som följs upp av deras egna rymdläkare i USA. De viktigaste medicinska kriterierna för att bli rymdturist är ett stabilt psyke och ett välkontrollerat blodtryck. Men du bör inte ha några allvarliga hälsoproblem för Virgin friskriver sig från allt ansvar. Det är ditt beslut om du vill flyga.

Du utsätts för krafter på upp till sex gånger din egen kroppsvikt på jorden, sex G.

- Det finns riskmoment, konstaterar Maurice Westerlund.

Efter två dagar av förberedelser flyger du tillsammans med två piloter och fem medpassagerare upp till drygt 15 000 meters höjd med ett moderflygplan som heter White Knight II. Där släpps ditt rymdskepp, det sjunker och raketmotorn tänds.

ANNONS

Du accelererar snabbt upp till 4 000 kilometer i timman. Atmosfären utanför fönstren förvandlas från blå till lila, för att sedan bli svart när du når rymden.

- Belastningen är 3 till 4 G under cirka 15 sekunder, du sitter fastspänd i stolen. När du kommer upp stängs motorerna av, det blir alldeles tyst. Sedan kopplar du loss dig i tyngdlöst tillstånd och kan flyta runt i fyra minuter och titta ut. Det är så fräckt. Det är karma. Som att gå över mållinjen i ett maratonlopp. Känslan är nog fantastiskt, säger Maurice Westerlund.

Sedan spänner du fast dig igen för nedfärden.

- Då vänder kapseln och faller ner som en badmintonfjäderboll. Då är det upp mot sex G. Då måste du ligga ner. Du lyssnar till vad som låter som regn, under 16 sekunder, sedan låter det som att stå i en dusch, sedan som ett Niagarafall. Precis före inträdet i jordaftmosfären är det som att vara i en tornado. Allt vibrerar. Då vill det till att din kropp är frisk och håller.

Vid 3,5-4 G hämmas blodtillförseln till näthinnan och synfältet blir smalare och grått.

- Vid 5-6 G ser du nästan ingenting alls. Du svimmar inte, men får en blackout. Och i rymdkapseln har du ingen G-dräkt. Vid G-belastning kan du känna yrsel och må lite dåligt, det är stora krafter.

ANNONS

Det avskräcker inte Maurice Westerlund:

- Det är ett väldigt roligt projekt och det är roligt att få vara med. Tänk om man fick möjlighet att själv få följa med i framtiden.

ANNONS