Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/10

Marieholmstunneln faller på plats

Nu har den första av tre delar som ska bli Marieholmstunneln sänkt och fasats fast på älvens botten. – Metoden är världsunik, man kan jämföra det med ubåtsteknik, säger Johan Andrén på Trafikverket.

Johan Andrén visar vägen nedför en trappa på Tingstadssidan av byggarbetsplatsen som hösten 2020 ska vara en färdig biltunnel mellan Marieholm och Tingstad. Efter en högersväng på den leriga nersänkta arbetsplatsen dyker tunnelmynningen upp.

– Det vi ser här är den fastbyggda mynningen på tunneln som ska kopplas ihop med avfarter mot E6an, säger Johan Andrén, som är projektledare på Trafikverket.

Stora tunga klossar

Vi fortsätter in i tunneln och ungefär 100 meter fram slutar tunneln med en vägg och en liten stängd dörr för personal på höger sida av väggen.

– På andra sidan den här väggen finns ett av de tre stora elementen som vi nyss sänkt ned för att sedan koppla ihop det med delen vi står i nu och i de andra delarna som sänks senare. Elementet på andra sidan är 100 meter långt och väger mellan 25 och 30 000 ton, säger Johan Andrén.

"Ubåtsteknik"

Tunneldelarna, eller elementet som de heter på fackspråk, är byggda i ett varv på Marieholmssidan av älven. Sedan har de lagts i vatten för att sedan med precision dras med vajrar på plats innan de sänks ner på botten av älven.

– Det är ett världsunikt sätt att bygga på, det byggs bara en sådan här typ av tunnel en gång om året i världen. Man kan jämföra det med ubåtsteknik. När varje del har dragits till rätt läge på ytan så fyller vi ballasttankarna och gör en kontrollerad sänkning till botten, säger Johan Andrén.

Millimeterprecision

Medan blocken transporteras på älven och sedan sänks är farleden avstängd för trafik. Den stora tunga klossen måste sedan passa perfekt med den fasta delen som går upp på land, som vi står i.
 
– Det är ett millimeterarbete. Men vi har duktiga och erfarna arbetare som gjort detta tidigare. Det var ett krav i upphandlingen att det skulle gjort det tidigare, säger Johan Andrén. 

"Vi kallar den Tina"

Nicole Jakobs är blockchef från tyska entreprenören Züblin som utför byggarbetet. Hon jobbade med Citytunneln i Stockholm och är nöjd med hur projektet med Marieholmstunneln gått hittills.

– Det första elementet som nu är på plats här på andra sidan väggen kallar vi för Tina. Den sitter just nu två millimeter från den exakta positionen den ska monteras i, men den kommer att sätta sig. Just nu fyller vi på med sand på sidorna av tunneln för att fixera den ytterligare innan trafiken ovanför på älven är igång igen på lördag morgon, säger Nicole Jakobs.

Farleden stängs av 

När det första sänkta elementet helt är på plats, kommer nästa av de totalt tre delarna att sänkas på plats i januari nästa år. Den tredje och sista delen ska enligt planeringen sänkas på plats under hösten 2018.

– Nu under vintern finns ju risk för is, så vi har bokat sju dygns farledsavstängning vid nästa sänkning. Samtidigt är vi överens med Sjöfartsverket om att vi får ha reservtider om vi får för dåligt väder, is eller höga vattenflöden, säger Johan Andrén.
 

Viktig milstolpe

När tunneldelarna är på plats kommer de på Marieholmssidan att kopplas ihop med ramper till trafikförbindelsen Röde Orm som i sin tur redan kopplar ihop E20 med E45.
 
– Delarna på Röde Orm byggdes redan från början, så det kommer bara vara att koppla på dem mot Marieholmstunneln, säger Johan Andrén.

Enligt byggplanerna på Marieholmsbron ska den första bilen kunna köra under älven under sista delen av 2020.

– Nu har vi klarat första sänkningen. Det är en viktig milstolpe. Vi följer tidplan och budget så allt flyter på hittills, säger han.

LÄS ÄVEN: Världsunik tunnelsänkning i Göteborg

Marieholmstunneln

  • Ingår som en del i det Västsvenska paketet.
     
  • Beräknas vara klar år 2020.
     
  • Kostnaden är beräknad till 3,5 miljarder kronor i 2009 års penningvärde. Men slutkostnaden kan bli en miljard kronor mer.
     
  • Marieholmstunneln byggs för att minska sårbarheten i Göteborgs transportsystem.
     
  • Tunneln kommer att gå under Göta älv och ansluta E45 Marieholm och Partihallsförbindelsen till E6 Tingstadsmotet/Ringömotet.
     
  • Den byggs cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln, blir knappt 500 meter lång och får tre körfält i varje riktning.
     
  • Marieholmstunneln ingår i Västsvenska paketet.

Källa: Trafikverket

Mest läst