Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

20180425_ylander_lagtrafi_8.jpg
Moderaterna håller pressträff angående sänkta kollektivtrafiktaxor i lågtrafik. Bild: Anders Ylander

M vill sänka biljettpriserna – men bara under vissa tider

Moderaterna i Västra Götaland vill sänka biljettpriserna i kollektivtrafiken – men bara utanför rusningstimmarna.
Man bedömer att trafiksituationen under rusningstid blivit ohållbar.
– Irritationen som uppstår när man inte kan kliva av för att det står resenärer framför en, den måste vi få bort, säger Axel Josefson (M).

Göteborgs kollektivtrafik är hårt belastad under rusningstrafik. I det långa loppet är det inte hållbart, varken för resenärerna eller Västtrafik, menar Moderaterna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Inte minst på grund av den byggboom som staden är på väg in i.

– Vi kan inte ta in mer trafik i centrala Göteborg, det finns ett kapacitetsproblem. Det är bara att kolla på Åkareplatsen under de här timmarna, säger Axel Josefson (M), andre vice ordförande i trafiknämnden i Göteborg stad.

Med anledning av det vill Moderaterna i Västra Götaland, som ingår i den så kallade Grönblå samverkan som styr Västra Götalandsregionen, sänka kollektivtrafikpriserna i lågtrafik.

Det ska alltså vara billigare för resenärerna att resa utanför rusningstiderna.

– Det handlar om att sprida trafiken över hela dygnet, då får vi en jämnare belastning. Samtidigt blir det en lägre kostnad för Västtrafik, resurser som vi då kan använda för att utveckla trafiken, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafik AB:s styrelse.

Billigare biljetter - under vissa timmar

Inspiration har man tagit från Uppsala, där man sänkt resetaxan med 30 procent under lågtrafik. Moderaterna vill se en liknande förändring i Göteborg.

Får man som man vill ska lågpristaxan gälla under klockan 00-06, 09-14, och 17-23.

– För att det här ska göra tillräcklig skillnad kräver det en tillräckligt stor morot. Gör vi inte det, så är det inte många som väljer det här, då får vi ingen skillnad. Det måste vara attraktivt nog, betonar Lars Holmin.

Exempelvis ska man kunna köpa ett billigare kort som gäller under lågtrafiktimmarna. Inte helt olikt seniorkortet, som man i dag kan resa gratis med under vissa timmar.

– Samtidigt gör vi vår digitala revolution just nu med Västtrafik To Go, då kanske man göra tillägg i appen, så man åka billigare i lågtrafik, förklarar Axel Josefson.

Socialdemokraterna öppna för diskussion

Socialdemokraterna, som sitter i opposition i regionen, är öppna för förslaget. Och delar uppfattningen om att man behöver flytta resandet bort från rusningstimmarna.

– Vi välkomnar en sån diskussion, och det är alltid intressant när Moderaterna vill prata om subventionering. Den här typen av åtgärd behövs för att kollektivtrafiken ska kunna växa, säger Alex Bergström (S), vice ordförande i Västtrafiks AB:s styrelse.

Om det finns politisk enighet kring förslaget kan de lägre resetaxorna tidigast införas till tabellskiftet hösten/vintern 2019, enligt Moderaterna.

– Det här kommer att gynna alla projekt vi ska genomföra i staden de kommande åren. Ombyggnationen av Korsvägen, den nya Centralstationen. Vi kommer att få betydliga bättre framkomlighet i stan, lovar Axel Josefson.

Mest läst