Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Lars Holmin och Axel Josefson presenterade under Almedalsveckan ett nytt förslag för att öka tryggheten i kollektivtrafiken. Bild: Arne Larsson

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    M:s förslag mot fuskåkandet: Gå på längst fram i bussen

    Alltför många fuskåker i kollektivtrafiken. Det menar Moderaterna som nu lanserar idén att alla ska tvingas gå på fram under kvällar och helger.

    På andra håll i landet går resenärerna på längst fram i bussen, så att föraren kan kontrollera att den påstigande har en giltig färdbiljett.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Men inte i Göteborg.

    Här går resenärerna på lite överallt – något som gör att det är svårt att kontrollera att folk faktiskt löser biljett. Visserligen har antalet kontrollanter blivit fler de senaste åren, men de har också börjat arbeta på ett annat och mer öppet sätt vilket gjort att det är lätt för en resenär som inte vill betala att kliva av när de kommer.

    Kontrollanterna tömmer vagnen

    – Jag har praktiserat med biljettkontrollanterna. De sa själva när vi skulle göra en kontroll: nu ska vi tömma vagnen. Och så var det. Det är sorgligt, säger Lars Holmin (M), regionråd och ordförande i Västtrafik.

    För att – i vart fall till viss del – komma tillrätta med den problematiken föreslår Moderaterna nu att alla som går ombord ska visa sin biljett för föraren. Men bara under kvällar och nätter.

    Anledningen till att man inte vill att det ska ske under alla dygnets timmar är att man bedömer att det helt enkelt inte är möjligt.

    – Om man tar en hållplats som Nordstan till exempel, så är det så trångt och så mycket trafik där att det helt enkelt inte är görligt. Det skulle orsaka köer och förseningar, säger Lars Holmin.

    Otrygga linjer och hållplatser

    Förslaget om påstigning fram är en del av ett större paketet som syftar till att göra kollektivtrafiken i Göteborg tryggare. Enligt Moderaterna finns det i dag linjer och hållplatser som resenärer ogärna åker med eller uppehålla sig på under vissa timmar på dygnet, av trygghetsskäl.

    – Linjen mellan Bergsjön och Gamlestaden är ett exempel, det vet jag av egen erfarenhet, säger Axel Josefson, biträdande kommunalråd i Göteborg.

    – Och vi får mycket påstötningar av resenärer om hållplatsen på Saltholmen, säger Lars Holmin.

    Kostnaden oklar

    För att öka tryggheten vill man inrätta en "trygghetscentral", där det ska sitta operatörer som resenärer kan kontakta. Det ska finnas väktare kopplade till centralen och de ska vara beredda att rycka ut när resenärer slår larm.

    Hur mycket det kommer att kosta att finansiera förslaget är oklart.

    – Initialt kommer det bli en kostnad, men förhoppningen är att den ska kunna bekostas av den ökade betalningsgrad vi får genom att införa påstigning fram, säger Lars Holmin.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.