GP i torsdags.
GP i torsdags.

Många känner sig lurade av flyttfirman

ANNONS
|

Hittills i år har ARN fått in totalt femton ärenden där kunder känner sig lurade av Göteborgs flyttbyrå. Alla utom tre har registrerats sedan juni.

Efter GP:s granskning av flyttbranschen fortsätter kunder att höra av sig med berättelser om hur de upplever sig illa behandlade av Göteborgs flyttbyrå. Mer än 20 personer vittnar om flyttkostnader som mångdubblats, extrakostnader, förseningar och skadade möbler.

Många säger sig även ha känt sig hotade, oftast i samband med betalningen, som i flertalet av fallen skett kontant.

–Jag fick inga hot. Men det var absolut ingen trevlig stämning, säger Ida, 35, som nyligen flyttat med Göteborgs flyttbyrå inom Göteborgsområdet.

ANNONS

För henne skulle flytten ta två timmar. Hon kom överens med företaget om att flytten skulle kosta 900 kronor i timmen för två flyttkillar. Men på flyttdagen ringde flyttfirman och frågade om det gick bra med tre killar för 1 200 kronor i timmen i stället. Det skulle gå snabbare.

–De dyker upp 45 minuter försenade. Flytten går bra. Men sedan när de burit in grejorna kräver de mig på mer pengar än vad vi kommit överens om, säger Ida.

Påslaget gällde en framkörningsavgift och att hon skulle betala för tre och en halv timmes arbete i stället för två timmar. Summan skulle betalas på plats trots att Ida hade blivit lovad faktura.

–Jag fick prata med chefen i telefon och han sa att jag var tvungen att åka och ta ut pengarna, säger hon.

Notan hamnade på 4 600 kronor – en relativt liten summa, men ändå en dubblering mot den på förhand överenskomna kostnaden.

–Jag valde att betala. Man är i ett utsatt läge när det står tre killar i ens hem, säger Ida.

Konsumentverket har fått in en rad anmälningar mot Göteborgs flyttbyrå, fyra har registrerats mellan juni och september i år. Företaget har dessutom polisanmälts flera gånger den senaste tiden.

ANNONS

I Borås utreder polisen ett misstänkt bedrägeri efter att 74-årige Kjell Björk blivit lurad på sin husbil i samband med sin flytt – som Göteborgs flyttbyrå aldrig genomförde, vilket GP berättade om tidigare i veckan.

Totalt finns 24 ärenden som berör Göteborgs flyttbyrå hos ARN. Förutom två, som är från 2012 och 2013, är samtliga registrerade mellan 27 januari 2014 och 17 september 2015.

Elva av ärendena är avslutade. Konsumenterna har fått helt eller delvis rätt i fyra av fallen. Resten har avskrivits eller återkallats av olika orsaker.

–De beslut ARN fattar är rekommendationer. Vill man ha ett tvingande beslut får man vända sig till tingsrätten. Merparten av företagen följer rekommendationerna, säger Helen Eriksson, presskontakt på ARN.

Göteborgs flyttbyrå har valt att inte följa ARN:s rekommendationer. Bland annat gäller det återbetalning av flyttkostnader på 5899, 18000 respektive 28625 kronor.

GP har inte kunnat nå flyttfirman för en kommentar. Vid de senaste kontaktförsöken har företaget lagt på luren.

ANNONS