Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Dennis Högström, Kungsholms-konsortiets man i Göteborg, vid kajplatsen som vetter mot Frihamnen. Översta bilden: Fartyget som det ser ut i dag, i sultanatet Oman. Till höger: interiörer, fotograferade 2006.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Lyxkryssare kan rädda Götaverken

Konsortiet bakom m/s Kungsholm är villigt att skjuta till pengar för att rädda Götaverken. I utbyte skulle fartyget få en kajplats vid Damen.

Konsortiets representant i Göteborg, Dennis Högström, kommer på torsdagsmorgonen att träffa den grupp anställda och tidigare entreprenörer på varvet som lagt bud på att ta över Damen Shiprepair Götaverken.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vi har varit i kontakt med intressenterna och sagt att vi kan ta en kajplats och att vi även eventuellt kan bidra med finansiering, säger Dennis Högström.

Konsortiet vill låta Kungsholm, som är ett av anrika Svenska Amerikalinjens sista kvarvarande fartyg, fungera som flytande hotell, restaurang, museum och studentboende.

I dag ligger kryssningsfartyget vid kaj i sultanatet Oman.

- Det här är fartygets rätta miljö. Götaverken gjorde hennes maskiner och hon utgick härifrån, säger Dennis Högström vid kajen på norra Älvstranden.

- Här vid Pumpgatan och Damen skulle hon passa in perfekt och ligga exponerad i hamnen, där kan vi ha ett hotell, studentbostäder som servar hela norra älvstranden och de läroanläggningar som finns där.

"De är hjärtligt välkomna"

Att mötet kommer äga rum under torsdagsmorgonen bekräftas av Jan Hermanson, fackförbundet Unionens ordförande på varvet.

- Vi tycker det låter intressant. De är hjärtligt välkomna, säger Jan Hermanson.

Han bekräftar också att Kungsholm-konsortiet visat intresse av att ansluta sig till gruppen som vill ta över varvet och även skjuta till pengar.

- Ja, den uppgiften är korrekt. Och det är en sak som vi får prata vidare om.

Som GP tidigare kunnat berätta är det en grupp svenska och finska investerare som gått samman för att köpa m/s Kungsholm. Fartyget har de senaste åren legat vid kaj som flytande lyxhotell i Oman på Arabiska halvön. Den nuvarande inredningen har också starka inslag från orienten men mycket finns också kvar från originalet 1966.

Enligt Dennis Högström har hans uppdragsgivare en option för att köpa skeppet till fastställt pris. Men optionen kommer utlösas först när kajplats är ordnad i Göteborg eller någon annanstans i världen.

- Så fort de får tag i en kajplats är det klart, uppger Dennis Högström.

"Ingen tar befälet"

Men att få till en kajplats för det över 200 meter långa skeppet har visat sig lättare sagt än gjort. Under de senaste månaderna har konsortiet varit i kontakt med en rad representanter för kommunala bolag med verksamheter runt älven som Göteborgs hamn, Norra älvstranden och Higab. Kontakter har också tagits med kommunledningen genom det biträdande kommunalrådet med ansvar för stadsbyggnadsfrågor, Mats Arnsmar (S).

Dennis Högströms uppfattning är att ingen vill sätta ner foten i frågan och att de bollas runt mellan olika beslutsfattare.

- Jag har haft kontakt med ett stort antal parter men ingen tar befälet och pekar med hela armen, säger han.

Tanken är att den i dag lyxrenoverade m/s Kungsholm återigen ska bli ett flytande hotell och konferensanläggning. Åtminstone en del av de lite mer än 200 hytterna kan bli studentlägenheter, konsortiet talar om mellan 200-400 studentrum beroende på hur många som vill dela de gamla hytterna.

- Det är uppemot 400 nya studentlägenheter vi kan erbjuda inom loppet av 90 och 120 dagar beroende på hur många som vill dela rum, säger Dennis Högström.

Enligt honom finns en finansiering klar för att återge Kungsholm sitt originalskick.

- Det finns en offert för att återbygga exteriörerna till originalskick när hon kommer till Göteborg, säger Dennis Högström men öppnar också upp för att hon skulle kunna renoveras i Göteborg vid just Damen Shiprepair Götaverken.

Vari ligger vinsten att göra om en lyxrenoverad kryssare till studentboenden?

- Det finns ett stort antal manskapshytter som kan bli studentboenden. Det är också det som går snabbast att få fram. På lång sikt vill vi utveckla konferensverksamhet och hotell. Men det tar längre tid.

Att det skulle handla om publikfrieri att tala om behovet av studentbostäder håller han inte med om.

- Det finns ett stort behov av studentboenden. Det finns också ett lokalt näringsliv med många konsulter som skulle kunna hyra in sig hos oss i området. Det här är ett mycket konkret projekt, säger Dennis Högström.

Från de kommunala bolagen har konsortiet fått en hel del personliga lyckönskningar men hänvisats vidare, vilket framgår av mejlkorrespondens som GP begärt ut från Stadsledningskontoret. Men från kommunledningens sida har man varit betydligt mer försiktig - eller skeptisk.

Mats Arnsmar, kommunalråd med ansvar för bostadsfrågor, skriver i ett e-postmeddelande till konsortiet att Kungsholm är ett praktfullt fartyg.

"Det finns dock en rad omständigheter och frågetecken, av både praktisk och principiell natur, som gör att staden inte ser ett vidare engagemang i fartyget som aktuellt."

Ett så stort fartyg riskerar bli en barriär mot älven menar Arnsmar och hyser tvekan inför skeppets skick:

"Det finns också en del frågetecken kring fartygets skick, renoveringsbehov och om fartyget ska återställas. En fråga är exempelvis hur fartygets skick förhåller sig till de krav som idag ställs på hotell och konferensanläggningar i Sverige. Därtill kommer en rad praktiska frågeställningar om elförsörjning på kajer, avlopp och avfallshantering, behov av muddring, påseglingsskydd, eventuella behov av att förstärka kajer osv."

GP har försökt nå Mats Arnsmar under två dagar men inte fått tag i honom.

Stadsarkitekten var försiktigt positiv

Dennis Högströms förhoppning är att få till ett femårigt, tillfälligt bygglov, för m/s Kungsholms placering vid kajen. För en permanent lösning krävs en ändring av detaljplanen för området.

Göteborgs stadsarkitekt Björn Siesjö var i en chatt med GP:s läsare i augusti försiktigt positiv till att låta Kungsholm bli en del av Göteborgs stadsbild.

"Ja", skrev Siesjö, "om vi kan hitta en plats där den inte skymmer och skämmer. Det är en stor båt."

Damen Shiprepair Götaverkens likvidator Morgan Hallén vill inte kommentera kontakterna med konsortiet bakom m/s Kungsholm eller någon annan.

- Det är en hederssak att inte diskutera den här typen av frågor under budgivningen, säger han.

Samtidigt är det inte första gången personer inom Kungsholms konsortium är i kontakt med varvsledningen. Det skedde, enligt Jan Hermanson vid Vision, för redan ett år sedan men då stupade affärsplanerna.

I februari sa Martin Öbo, tillförordnad fastighetsdirektör, apropå tankarna att placera Kungsholm vid Amerikaskjulet att det inte bara handlar om att få fram en kajplats.

Det måste även till vägar, elinstallationer, vatten och avfallshantering, menade han.

- För fem år sedan hade vi en diskussion med ett annat konsortium som ville få Kungsholm till Frihamnen. Då sade vi och Älvstrandsbolaget nej. Bland annat på grund av att stadsplaneringen av området inte vara klar på långa vägar, sa Martin Öbo då.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.